Vluchtelingen in Nunspeet

24 november 2015

Hoe zit het nou precies met de vluchtelingen in Nunspeet?

Op  17 september 2015 kwam er een veertigtal  jongens tussen de 15 en de 18 jaar (grotendeels uit Syrië en Eritrea) aan op de Paasheuvel in Vierhouten. Inmiddels is er daar geen sprake meer van tijdelijke noodopvang, maar van opvang voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV-locatie), voor de duur van 6 maanden (tot 1 april 2016). Maximaal 60 kinderen verblijven er maximaal 3 maanden, tot ze de asielaanvraagprocedure doorlopen hebben.

Daarnaast wil de gemeente meewerken aan het beschikbaar stellen van het vroegere Kalkuur (Eperweg 21) voor het huisvesten van maximaal 75 mensen (gezinnen en alleenstaanden). Daarbij gaat het om mensen die de asielaanvraagprocedure al doorlopen hebben en recht hebben op huisvesting in Nunspeet, maar voor wie nog geen woning beschikbaar is.

Hulp aan vluchtelingen in Nunspeet

De grote stroom vluchtelingen waar ons land momenteel mee te maken heeft, roept allerlei reacties en initiatieven op. Mensen worden geraakt door de beelden die ze zien en de verhalen die ze horen, en velen willen in actie komen. In Nunspeet onderhouden wij als stichting Present contact met Vluchtelingenwerk. Er is hierover ook contact met het Servicepunt Vrijwilligers Nunspeet.

Marit Hofman van het Servicepunt Vrijwilligers Nunspeet (telefoon: 0341–259255, email: servicepuntvrijwilligers@nunspeet.nl) coördineert het hulpaanbod vanuit de Nunspeetse gemeenschap wat betreft de groep jongeren die in Vierhouten op De Paasheuvel verblijft. Overigens blijft haar betrokkenheid niet beperkt tot de jongeren in Vierhouten: ze spreekt graag iedereen die iets met of voor vluchtelingen wil doen.

Daarnaast is Present ook bekend bij Gastgezin voor Vluchteling (www.gastgezinvoorvluchteling.nl ). Mocht je belangstelling hebben om (als het nodig mocht zijn) praktische inzet aan te bieden via Present laat het weten op info@presentnunspeet.nl.  Mocht er concrete actie of inzet nodig zijn, dan kunnen we contact met je opnemen en gebruik maken van je aanbod.

En voor nu: kijk op www.vluchtelingenwerk.nl (onder ‘nieuws’)  voor concrete acties en veelgestelde vragen, en spreek vooral de mensen aan die bij jou in de buurt zijn komen wonen!

(Foto: ANP)