Acties

Hulpvrager voor Boekbezoek

Aanmelden van hulpvrager voor Boekbezoek

Jouw cliënt aanmelden voor Boekbezoek

Heeft jouw cliënt net dat beetje extra aandacht nodig en houdt deze van boeken en samen lezen/voorgelezen worden? Of las jouw client vroeger veel, maar kan dat niet (meer) zelf? Als professioneel zorgverlener kun je dan een hulpvraag melden bij Present Alkmaar. We werken samen met Bibliotheek Kennemerwaard om vrijwilligers te koppelen aan alleenwonende mensen in de doelgroep van Present die gebaat zijn met een ‘bezoek met een boek’.

Voorwaarden

Present en bibliotheek Kennemerwaard koppelen graag een voorleesvrijwilliger aan jouw client. Voorwaarden daarvoor zijn dat je cliënt:

• Sociaal netwerk, financiële middelen en/of gezondheid mist om te kunnen lezen of samen te lezen, of om naar de bibliotheek te gaan.
  • Interesse in lezen en boeken heeft en voorlezen op prijs stelt
  • Openstaat voor Boekbezoek en wekelijkse ontvangst van een voorlees vrijwilliger voor een traject van 6 weken met een kopje/koffie thee
  • Op de hoogte is van de aanmelding/stemt daarmee in

Verder belangrijk

• De ontvanger denkt mee in het kiezen van een boek (misschien zijn er speciale boeken die hij/zij in gedachten heeft) en de keuze wordt overlegd met de vrijwilliger
  • Het project gaat uit van gelijkwaardigheid tussen vrijwilliger en ontvanger
  • Vrijwilliger krijgt een uitleg en een introductiebezoek in een van de vestigingen van Bibliotheek Kennemerwaard
  • Vrijwilliger wordt ingeschreven bij Stichting Present Alkmaar en bij koppeling wordt de Present werkwijze met maatwerk toegepast
  • VOG vereist van alle vrijwilligers

Vertrekpunt is aanbod

Het aanbod van de vrijwilligers is het vertrekpunt in dit project. Als, na indiening van de vraag voor Boekbezoek, er op hetzelfde moment een passende voorleesvrijwilliger beschikbaar is, voldoen we direct aan de vraag. Anders kan er mogelijk een wachttijd zijn tot er een passende voorleesvrijwilliger beschikbaar is.

Aanmeldformulier hulpvrager boekbezoek

Voorwaarden voor Boekbezoek

Mijn cliënt voldoet aan de criteria voor hulp: Hij/zij heeft onvoldoende netwerk en financiën en eventueel gezondsheidsproblemen en is gebaat bij Boekbezoek. Hij/zij woont in de gemeente Alkmaar.
Ik ben als hulpverlener/begeleider aanwezig bij de eerste kennismaking tussen cliënt en leesvrijwilliger voor Boekbezoek. Ook ben ik aanwezig bij de start van het project zelf. Ik zorg er samen met mijn cliënt voor dat de afspraken, die van tevoren en in overleg gemaakt worden, worden nagekomen en blijf aanspreekpunt waar nodig.
Zowel de hulpontvanger als aanvrager geven hierbij toestemming om persoonsgegevens over te dragen aan Stichting Present, zoals genoemd in het privacy statement.

Impact

Gegevens aanvrager (hulpverlener)

Naam
Werkdagen

Gegevens hulpontvanger(s)

Geslacht
Naam
MM slash DD slash JJJJ
Dag(en) waarop de cliënt boekbezoek kan ontvangen
Voorkeur dagdeel Boekbezoek
Gezinssamenstelling
Zijn er bijzonderheden waar we rekening mee moeten houden voor jou? (Bezwaren tegen roken in huis, allergisch voor huisdieren, andere belangrijke informatie etc..)
Indien ja, graag benoemen welk(e) boek(en). Indien nee, wordt het boek op een later moment nog afgestemd met de vrijwilliger.