Verhalen

Sociaal Tuinieren

Wat hebben we zaterdag 3 september een mooie dag gehad! Er is veel werk verzet, het was gezellig en de zon scheen!

Dit was de eerste keer Sociaal Tuinieren in de Bollenstreek. De aftrap was in Noordwijk in samenwerking met Gemeente Noordwijk, Stek en Welzijn Noordwijk. Bij Welzijn Noordwijk startten we met een kop koffie en een speech van wethouder Salman. De op te knappen tuinen horen bij woningen van Stek en zij hadden voor de benodigde containers gezorgd. Gemeente Noordwijk had een mooi bedrag gedoneerd voor dit project. Hiermee konden we tuingereedschap, planten en gras aanschaffen, een lunch verzorgen en een tuinarchitect inhuren.

De tuinarchitect heeft voor de aangedragen tuinen een duurzaam, groen en onderhoudsarm ontwerp gemaakt. Aan de hand van dat ontwerp zijn de vrijwilligers aan de slag gegaan. Eerst hebben ze onkruid verwijderd, tegels weggehaald en heggen gesnoeid. Na de lunch in buurthuis De Wieken gingen de vrijwilligers terug voor de herinrichting van de tuin. Er werden graszoden gelegd en bollen, struikjes en bodembedekkers geplant. Voor de finishing touch ging de bezem er nog even overheen en ook werd een onder het onkruid teruggevonden tuinset weer in ere hersteld

De eigenaren van de tuinen hielpen waar ze konden en zorgden voor verkoelende drankjes. De blik op hun gezichten bij het zien van het eindresultaat was goud waard!

Wij hopen van dit project een nieuwe traditie te maken en kijken uit naar een volgende editie!