Acties

Adventsmandenactie 2023

De omgekeerde adventskalender

Omzien naar elkaar tijdens advent

Vijf jaar geleden werd Lenny van Melis (Binnenstad-Vrijenban) getrokken door een idee dat ze op internet vond. Het idee van de ‘omgekeerde adventskalender’: leg elke dag een cadeautje in een lege mand en met kerst heb je een volle mand om weg te geven! Al snel kreeg ze mensen om zich heen die enthousiast waren en mee wilden doen. Uiteindelijk zijn er vorig jaar door ruim 150 gezinnen, stellen, bedrijven manden weggegeven aan mensen die dit goed konden gebruiken. De adressen kwamen onder andere van MEE, Sociaal Team en Home Start, Kwadraad, Limor. Zo wisten we dat de manden ook echt op de goede plek terecht zouden komen.

De mensen die de manden kregen waren erg blij met het gebaar. Het was voor velen echt een lichtpuntje in een vaak moeilijke tijd.

De deelnemers waren ook positief. Reacties zoals: ‘Op deze manier kan je ook echt iets voor een ander betekenen. Je bent even voor een aantal weken betrokken bij een ander gezin, echtpaar of alleenstaande waarvan je weet dat ze het niet makkelijk hebben’. Of: ‘mede door hier aan mee te doen heb ik een bijzondere adventsperiode beleefd’, ‘de familie was erg blij en geraakt door dit mooie gebaar’, ‘de mensen waren dankbaar en nodigden ons binnen uit, we hebben een mooi gesprek gehad en we zijn van plan nog wel eens vaker langs te gaan.’
Juist in de decembermaand is het mooi om bruggen te kunnen bouwen tussen vrijwilligers en mensen die hulp kunnen gebruiken.

Lenny: “Ik zag het berichtje op Facebook over het idee. Het was net voor de adventtijd. Toen ik dit vertelde aan familie en vrienden wilde iedereen mee doen. Met dit aanbod heb ik Present benaderd om te kijken of zij wisten aan wie we de manden konden geven. We weten dan ook dat het bij mensen terecht komt die het echt nodig hebben.

Wat me vooral ook aanspreekt is om praktisch bezig te zijn. Het leuke is van deze manier dat je direct iets kan betekenen voor je naaste in je eigen stad. Wel ontzettend gaaf dat er na een berichtje op facebook in onze wijkgemeente zoveel reacties zijn gekomen van mensen die mee wilden doen. Ik heb het vorig jaar als heel bijzonder ervaren. Aan de ene kant de vele reacties van “ik doe mee”, maar ook de reacties van de ontvangers.

Ik was geraakt door de enorme hoeveelheid aanmeldingen van gevers, maar ook de blijdschap van de ontvangers waar we in sommige gevallen foto’s of filmpje kregen om te bedanken. Het ongeloof van de ontvangers dat iemand zomaar iets komt brengen en niets terug verwacht.”

Praktisch

Wat kan je in de manden doen?

• De basis producten zoals pasta, rijst, houdbare melk en suiker.
  • Huishoudproducten als wasmiddel, shampoo of tandpasta.
  • Speciale kerstproducten van kipragout met pasteitjes, kerststol of kaarsen.
  • Een cadeautje zoals een boek voor een kind, een tijdschrift voor de moeder, of misschien iets speciaals voor de hobby’s of huisdieren als die er zijn.
  • Soms kan je ook iets bij de mand doen zoals bijvoorbeeld skeelers, kleding of spelletjes die je zelf niet meer gebruikt maar nog heel goed zijn voor een iemand anders (afhankelijk voor wie de mand is).

Voor wie zijn de manden en kan je ook aangeven voor wie je hem wil vullen?

De manden komen terecht bij alleenstaanden (zowel jongeren als ouderen), gezinnen en echtparen. Je kan je voorkeur aangeven voor wie je graag een mand zou willen maken. Je kunt aangeven of je het bijvoorbeeld voor een gezin wil maken, een alleenstaande of bijvoorbeeld voor een oudere. Bij de verdeling van de adressen proberen we hier rekening mee te houden.

Hoe gaat het wegbrengen van de manden?

Je spaart een maand de spullen op in een mand of leuke doos. Je krijgt na de aanmelding informatie over de gezinssituatie met het adres en een telefoonnummer. Je spreekt dan zelf af dat je in de week voor kerst de mand brengt.

In welke plaats wordt deze actie georganiseerd?

Deze adventsmandenactie wordt georganiseerd door Stichting Present Delft. De adressen van de adventsmanden zijn daarom in Delft.

Wie mogen er mee doen, en op welke manier kan je je aanmelden?

Iedereen kan mee doen. Jijzelf, of misschien samen met je gezin. Een leuk idee is ook om op je werk een mand te vullen met je collega’s.

Klik hier om aan te melden

Er is een maximum van 150 deelnemers aan deze actie. Zolang het formulier open staat is er nog ruimte.