Fietsplezier voor nieuwkomers!

30 maart 2018

[foto Giovanni Tunzi]

Fietsen is voor ons Nederlanders heel gewoon. Het is onderdeel van onze cultuur en hoort bij de opvoeding. Bijna iedereen fietst. Voor het plezier, maar ook om snel van huis naar de winkel of op je werk te komen. Of om op visite te gaan bij vrienden en familie een aantal kilometers verderop. Fietsen geeft je vrijheid. Maar stel nu dat je volwassen bent en nooit hebt leren fietsen? Dan stap je niet zomaar op de fiets. Want opstappen, balans vinden, doortrappen, bochten maken,  remmen, afstappen en dan ook nog rekening houden met het overige verkeer, is een hele uitdaging wanneer je het nooit geleerd hebt.  Dat is de situatie van veel nieuwe Nederlanders, mensen uit andere landen en culturen die nu in ons land wonen, maar nooit hebben leren fietsen.

Present krijgt via haar samenwerkingspartners regelmatig vragen van nieuwe Nederlanders naar mogelijkheden om te leren fietsen. Zo was er de vraag van een jonge vrouw die zich inzet om te integreren en zich thuis te voelen in Doetinchem samenleving. Zij wil heel graag leren fietsen. Dat was voor Present het startsein voor de eerste fietslessen.

Fietsles
Deze jonge vrouw krijgt inmiddels fietslessen van twee enthousiaste vrijwilligers. Ze heeft leren opstappen, kan al kleine stukjes fietsen en ervaart dat fietsen een gevoel van vrijheid geeft. Dat vraagt van haar een indrukwekkende hoeveelheid moed en durf. Voor de vrijwilligers is het een behoorlijke investering om in weer en wind de lessen te geven. Zij doen dit echter van harte. Het geeft ze voldoening en plezier. Voor deze nieuwkomer betekent het een enorme vergroting van haar mobiliteit en bewegingsvrijheid en dat helpt haar om te integreren in onze samenleving.

Er zijn nog veel mannen en vrouwen die graag willen leren fietsen en daar hulp bij willen. Geniet je ook zo van de vrijheid van het fietsen en gun je dit ook aan anderen?
Lijkt het je leuk om fietsles te geven aan nieuwkomers? Neem dan contact op met Carlijn Wiltink, projectcoördinator Present Doetinchem (carlijnwiltink@presentdoetinchem.nl).