Groene aandacht voor de Weustenstraat

4 november 2021

Buurtbewoners, medewerkers van Sité en Buha, vrijwilligers van Present, hovenier Paul Bos, burgemeester Mark Boumans en wethouders Ingrid Lambregts en Rens Steintjes hebben de Doetinchemse Weustenstraat op 30 oktober vergroend. Helaas was het een regenachtige dag, maar gelukkig had Sité voor een grote tent gezorgd, zodat er gezamenlijk een kop koffie kon worden gedronken met door buurtbewoners zelfgemaakt lekkernijen.

In totaal hielpen twaalf buurtbewoners en twaalf vrijwilligers bij het vergroenen van de straat. Er werden vijf voortuinen opknapt en biodivers aangelegd, tien nieuwe geveltuinen aangelegd, vier boomcirkels beplant en dertien hangbakken en twee grote plantenbakken ingeplant.

Initiatief van bewoners
Een groep bewoners van de Weustenstraat ging zelf naar Sité met de wens om de straat te vergroenen. Onze vaste vrijwilliger Adrie en hovenier Paul Bos maakten de plannen en keken welke planten nodig waren. Met deze plannen en de door kwekerij Hartemink geleverde planten gingen we aan de slag. Gelukkig verwijderde Buha in de week voor 30 oktober de tegels voor de nieuwe geveltuinen, dus we konden meteen beginnen.
Rond het middaguur zat het werk er op en werd het project met een gezamenlijke lunch in de tent afgesloten. Buurtbewoners hadden dit geregeld via de Jumbo in de buurt.

Over Sociaal Groen
Met Sociaal Groen zorgen we voor meer groen in de wijk en willen we mensen in buurten en straten met elkaar verbinden. Tijdens speciale projectdagen gaan groepen vrijwilligers onder begeleiding aan de slag. Ze wieden, snoeien en verwijderen tegels. Daarna planten ze onderhoudsarm en eco-vriendelijk groen. Na de make-over helpen vrijwilligers de bewoners met het onderhoud van hun tuin. Zo ontstaan er mooie contacten in de buurt. Tegelijkertijd draagt het bij aan meer groen, een nette leefomgeving en betere klimaatbestendigheid. Sociaal Groen wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage vanuit de gemeente Doetinchem, Fonds Ars Donandi, Fonds Sluyterman van Loo en de Stichting RCOAK.

Doe je ook mee?
Vind je het leuk om een tuin te onderhouden en af en ondertussen een praatje te maken met de bewoner? Meld je dan aan bij Josefien Nahuis, josefien.nahuis@presentdoetinchem.nl of T 06 4860 8993 en ervaar hoe een paar uur van jouw tijd een groot verschil kan maken in het leven van een ander.