Nieuwe bestuursleden versterken Present Doetinchem

16 juni 2023

Foto: Giovannifotograaf.nl

Het is belangrijk dat we naar elkaar omzien, dat we er zijn voor mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken“, vertelt Steven Kroon, voormalig wethouder van de gemeente Doetinchem en directeur van Mini Manna in de Achterhoek. Sinds kort is Steven toegetreden tot het bestuur van Present Achterhoek, waaronder ook Present Doetinchem valt. “Dit doel om mensen te helpen is wat Present en Mini Manna bindt. De samenwerkingsovereenkomst die we onlangs afsloten onderstreept dat nog eens: samen sta je sterker!”

Naast Steven Kroon zijn nog drie nieuwe bestuursleden toegetreden tot het bestuur van Present Achterhoek. Dit zijn Ben ten Dolle uit Winterswijk, Ernst van Drumpt uit Bronckhorst en Kees Ritmeester uit Aalten. De bestuurlijke vernieuwing en versterking was nodig omdat Present in steeds meer Achterhoekse gemeenten met steeds meer projecten actief is.

Elke dag een mede-Achterhoeker geholpen

In 2022 zette Present zich in bij 310 projecten voor Achterhoekers die hulp nodig hadden. Het gaat meestal om hulp ’achter de voordeur’, bij mensen die door ziekte, armoede en een gebrek aan contacten een klus zelf niet geklaard krijgen. Het betreft heel praktische zaken zoals een tuin opknappen, een huis schoonmaken, helpen met verhuizen, schilderen, behangen of laminaat leggen. Naast deze praktische projecten worden sociale activiteiten georganiseerd. De reguliere zorgorganisaties kunnen deze hulp niet bieden, maar weten wel wie deze hulp kunnen gebruiken. Zo komt de hulp altijd terecht op de juiste plek. Present regelt de vrijwilligers om de klus te klaren. In 2022 zetten zich in totaal 1820 vrijwilligers in die gezamenlijk 9147 uur hulp boden aan hun mede-Achterhoekers. Dit waren vriendengroepen, bedrijfsteams, groepen uit kerken, families etcetera. Veel mensen willen zich graag inzetten voor hun medemens, maar hebben geen tijd om het allemaal te organiseren en willen er ook niet aan vast zitten. Daarom is Present er! Zij ontzorgt de vrijwilligers volledig. Die hoeven alleen maar te zeggen wat voor klus zij wanneer willen doen. Present regelt vervolgens alles.

Doe mee!

Ben jij nieuwsgierig geworden en wil je ook graag samen met je collega’s of andere groep iemand helpen bij een klus of een moment van aandacht bieden? Meld je dan nu aan!