“Samen maken we Doetinchem kleurrijker en mooier”

22 juni 2018

Met veel plezier overhandigden Nelly de Vries, regiomanager, en Bert Berghoef, bestuursvoorzitter, het jaarverslag over 2017 aan de gloednieuwe wethouder Jorik Huizinga.

Ruim negenhonderd vrijwilligers hebben zich in 2017 via Present ingezet voor een mede-Doetinchemmer, die wel wat extra hulp of aandacht kon gebruiken. Bijvoorbeeld bij een klus in huis, het opknappen van de tuin of door samen iets leuks te ondernemen. De vrijwilligers werden aan de hulpvragers gekoppeld door Stichting Present Doetinchem. In totaal ging het om 156 projecten en trajecten die zijn uitgevoerd. Samen hebben alle vrijwilligers en deelnemers Doetinchem een stukje kleurrijker en mooier gemaakt.

Nieuw dit jaar waren de projecten Meet&Connect, waarbij achttien Doetinchemse gezinnen zijn gekoppeld aan gezinnen van statushouders met als doel een duurzame verbinding met elkaar aan te gaan en Meet&Mix, waarbij vluchtelingen met een status samen met vrijwilligers een vrijwilligersproject uitvoerden. Beide projecten hebben voor de vluchtelingen een positieve invloed op de integratie en participatie in de Nederlandse samenleving en het leren van de Nederlandse taal.

In de zomer van 2017 werden voor het eerst zomerpakketten uitgedeeld aan gezinnen die in armoede leven en met Sinterklaas werden er Sinterklaaspakketten samengesteld voor gezinnen met kinderen. Vrijwilligers stelden deze pakketten samen en zorgden ervoor dat ze op de juiste plek terecht kwamen.

Om al deze projecten te realiseren werkt Present samen met diverse Doetinchemse organisaties en werd de stichting door verschillende bedrijven ondersteund door sponsoring, materialen en het ter beschikking stellen van kantoorruimte. Daarnaast kreeg Present subsidie van meerdere fondsen, de provincie, Sité Woondiensten en de gemeente Doetinchem.