Studenten maken Doetinchem een stukje mooier

18 november 2019

Ruim zeventig Zwolse studenten kwamen dit najaar tijdens het startweekend van hun studentenvereniging naar Doetinchem om zich in te zetten voor mensen die te maken hebben met armoede, een slechte gezondheid of sociaal isolement. Ze zochten hiervoor contact met Present Doetinchem en Bronckhorst, omdat deze lokale organisaties weten welke mensen wel wat extra hulp of aandacht kunnen gebruiken. In totaal hebben de studenten negen Presentprojecten uitgevoerd, vier in Doetinchem en vijf in Bronckhorst.

In Doetinchem, ging een groep koffie drinken en spelletjes doen met leeftijdgenoten met een beperking, die vanuit Siza worden begeleid. Een andere groep studenten hielp een alleenstaande vrouw samen met een flexvrijwilliger van Present bij het opknappen van haar voor- en achtertuin. Bij Schavenweide gingen de studenten in duo’s op bezoek bij eenzame ouderen met dementie voor een gezellige ochtend onder het genot van een kop koffie. De laatste groep ging binnen aan de slag bij een alleenstaande vrouw met verslavingsproblematiek en een lichamelijke beperking. Hier verwijderden de studenten resten behang en sausden ze de woonkamer. “Ik vond het mooi om iemand te helpen met iets wat voor mij “simpel” is maar wat voor iemand anders, vooral als je alleen woont, niet haalbaar is. Ik vond het vooral mooi dat de persoon zo blij was met ons werk en dat ze het heel fijn vond”, liet een van de studenten na afloop weten.

De studenten hielpen in Bronckhorst mee bij het onderhoud van het Oase Kampterrein, het oogsten van pompoenen bij zorgboerderij De Stek, het opknappen van de tuin en plaatsen van een hek bij een alleenstaande vrouw met een lichamelijke beperking, het opruimen van de oprit en tuin van een alleenstaande oudere man en het opruimen van de slaapkamer van een alleenstaande vrouw, zodat de flexvrijwilligers van Present deze opnieuw kunnen sausen.

Lijkt het jou ook leuk om andere mensen te helpen en te ontmoeten en op deze manier Doetinchem mooier en socialer te maken, kijk dan hier voor meer informatie of neem contact met ons op.