Vrijwilligers helpen alleenstaande moeders in tuin

1 augustus 2019

‘Je woont een paar jaar in Doetinchem, bent alleenstaande moeder, gevlucht vanuit Syrië, met twee tieners. En dan krijg je de diagnose borstkanker en zit je in de mallemolen van het ziekenhuis met een flinke taalbarrière.’ Dat zijn situaties waar Present een helpende hand biedt. Een groep vrijwilligers heeft deze en een andere alleenstaande moeder in juli geholpen bij het opknappen van hun tuin. Beide vrouwen hadden geen netwerk of mogelijkheden om de klussen zelf te doen. Buurtcoaches van Buurtplein vroegen daarom Present om hulp.

De eerste groep ging samen met de twee kinderen de achtertuin van de Syrische vrouw opknappen. Door allerlei behandelingen tegen de borstkanker heeft de moeder langdurige beperkingen en de kinderen hebben veel zorgen gehad. Hierdoor hadden ze geen tijd voor de tuin en was deze overwoekerd door het onkruid. Moeder en kinderen wisten niet meer waar ze moesten beginnen. De groep heeft de hele tuin gesnoeid en onkruidvrij gemaakt, zodat er in het najaar gras kan worden gezaaid. De kinderen kunnen hun moeder dan ondersteunen in het regelmatig maaien van het gras.

Bij de andere moeder met twee kleine kinderen was sprake van overbelasting en onvoldoende netwerk. Hier werd eveneens onkruid weggehaald, gesnoeid en een schutting geplaatst. De schuttingdelen werden door een buurman gegeven. Tussendoor werden beide groepen door de vrouwen getrakteerd op iets lekkers en drinken.

Lijkt het jou ook leuk om andere mensen te helpen en te ontmoeten, meld je dan hier aan als vrijwilliger.