Verhalen

Bij ondertekening Participatieverklaringen: wethouder verwelkomt 18 nieuwkomers

Het was een warm welkom van wethouder Jorik Huizinga, onder andere verantwoordelijk voor inburgering in Doetinchem. Hij begroette in het stadhuis 18 nieuwkomers die hun participatieverklaringstraject (PVT) afsloten met de ondertekening van een certificaat. Huizinga over de verklaring: “Eigenlijk zegt die twee dingen. Van onze kant zegt het: welkom – en ik ga dit woord vandaag nog wel tien keer zeggen – welkom in Nederland. En van jullie kant zegt het: ik voel me ook welkom en ik ga ook meedoen.” Huizinga stelde de vraag wat meedoen betekent voor de nieuwkomers. Genoemd werden: werken, vrijwilliger worden, kennismaken met de maatschappij en Nederlands leren.

Voorafgaand aan de officiële ondertekening hebben de nieuwkomers drie dagdelen besteed aan de thema’s vrijheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en participatie. Dat gebeurde in het kader van het verplichte inburgeringstraject van statushouders. Inburgering wordt in de gemeente Doetinchem uitgevoerd door Laborijn, waarbij sinds september 2022 Present – naast andere activiteiten met statushouders – ook het PVT organiseert. In die periode zijn tien trajecten doorlopen met in totaal 161 deelnemers. Dit jaar volgen nog vijf trajecten.

In het drie dagdelen omvattende programma kwamen onder andere gastsprekers aan bod over Buurtplein en buurtbemiddeling, BUHA en afvalinzameling en Laborijn over werken en meedoen in de samenleving. Ook waren er excursies naar De Graafschap, Benninkmolen, Stadsmuseum en Borghuis.

Een van de deelnemers was de 52-jarige Syriër Hasan Khalil. Hij heeft het traject als heel positief ervaren. De thema’s zijn hem goed bijgebleven. Bij het Stadsmuseum vertelde een vrijwilligster haar persoonlijke verhaal over de tweede wereldoorlog en dat heeft hem ontroerd. “Tegelijkertijd zag ik ook de betrokkenheid en liefde voor Nederland.” Zijn toekomst ziet Khalil, met werkervaring als onder andere beveiliger en in de agrarische sector, rooskleurig in: “Ik maak mij geen zorgen over de toekomst van mijn familie en kinderen. De veiligheid is een heel belangrijk aspect en er zijn voldoende mogelijkheden om je te ontwikkelen.”

De 20-jarige Syriër Hamdu Al Darwish kwam bijna vijf jaar geleden alleen naar Nederland. Inmiddels woont familie van hem ook hier. “Ik ben heel blij dat mijn familie nu hier is, op een veilige plek. Dat is het belangrijkste. Ik moest als eerste de taal leren, daarna heb ik voor een opleiding elektrotechniek gekozen. Sinds november werk ik in een drukkerij en binnenkort ga ik met een drukkersopleiding beginnen.” Het leukste van de afgelopen dagen vond hij het bezoek aan de Benninkmolen in IJzevoorde. En hij heeft andere mensen leren kennen. Het participatieverklaringstraject leerde hem ook wat rechten en verplichtingen zijn en waar hij terecht kan met vragen.

Op dit laatste aspect ging de wethouder ook in: “Als het even niet lukt dan zijn er ook mensen om je te helpen. Soms is dat je buurman of buurvrouw, maar soms ook de gemeente, iemand bij Laborijn, bij Buurtplein of iemand van Present. Vraag dan ook: mensen, help me. Want wij willen dat je welkom bent.”

In een vraaggesprek na de officiële ondertekeningsceremonie gaat Huizinga dieper in op de participatie in de gemeente Doetinchem. Hij constateert een flinke verbetering door de Wet Inburgering die op 1 januari 2022 in werking trad: ”Met die nieuwe wet zijn we gestart met een veel intensievere samenwerking. Daar hebben allerlei partijen een rol in, de meer formele partijen als de gemeente en Laborijn, maar ook veel maatschappelijke organisaties als Vluchtelingenwerk en Present. Die samenwerkingspartners zijn heel belangrijk.”

Het grote netwerk is volgens Huizinga de reden waarom het nu beter gaat: ”Er zijn heel veel mensen in Doetinchem bereid om van alles te doen, maar er zijn ook heel veel organisaties. Daarmee maken we het met elkaar wel heel sterk. Dat hebben we ook gemerkt toen we hier tijdelijke opvang voor vluchtelingen hadden. Daar ben ik wel trots op. Het zijn de mooie momenten als mensen in Doetinchem elkaar vinden om het goede te doen.”

Ook formele trajecten met Graafschap College en andere onderwijsinstellingen zijn van belang. “Dan leren mensen de taal, want die taal, daar moet bij veel mensen nog wel een flinke stap in worden gemaakt.”

Het leggen van contacten en Nederlands leren spreken is belangrijk: “Wat daarin bijvoorbeeld Present doet vind ik wel ontzettend fijn. Als je niet buiten je eigen familie of groep komt om de taal of de cultuur te leren dan gaat dat natuurlijk een stuk minder goed.”

“Dit is voor de meeste mensen echt een startmoment. De kern zit in het inburgeringstraject maar ik denk dat met een baan of doen van vrijwilligerswerk mensen pas echt gaan inburgeren en echt die taal verder leren, want dat moet toch in de praktijk gebeuren.”

Huizinga ziet voor de gemeente een actieve, faciliterende rol, maar denk dat veel ook gewoon in de samenleving moet worden gedaan: “Het draait niet om de ambtenaren of het bestuur van de gemeente maar om wat er op straat of op het sportveld of in de kerk gebeurt.”