Verhalen

Bijzondere kluservaring studenten Sociaal Werk bij project in Doetinchem

In het kader van hun Maatschappelijke Dienst Tijd (MDT) staken 21 eerstejaars studenten Sociaal Werk van het Graafschap College op 15 mei de handen uit de mouwen. Zij gingen onder begeleiding van Present aan de slag voor inwoners van de Achterhoek die een beetje hulp kunnen gebruiken. Vijf studenten hielpen een inwoner van Doetinchem met het sauzen van muren in woonkamer en keuken. Drie van hen hadden dit nog nooit eerder gedaan. “Een paar uurtjes met verf en een kwast, dan maak je een groot verschil,” was de reactie van een van de studenten.

MDT is een landelijk programma van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in samenwerking met onder andere maatschappelijke organisaties, scholen en gemeenten.

Tijdens een MDT-traject ontdekken en ontwikkelen jongeren hun talenten, zetten zich vrijwillig in voor een ander en ontmoeten mensen buiten hun eigen leefwereld. Voor 2023, 2024 en 2025 begeleidt stichting Present MDT-trajecten in opdracht van het Graafschap College in Doetinchem.

Onderdeel van zo’n traject is het zelf bedenken, organiseren en uitvoeren van een activiteit met maatschappelijk belang. Ook werken ze samen in sociale en praktische projecten. Die laatste werden op 15 mei uitgevoerd in Doetinchem, Bredevoort, ’s-Heerenberg en Toldijk.

Sam, Dave, Julian, Leon en Rafa gingen aan de slag bij een alleenstaande man uit Doetinchem. Door veel tegenslagen lukt het hem zelf niet om zaken op te pakken. De studenten namen de verfroller ter hand om wanden in de woonkamer en keuken van een nieuwe verflaag te voorzien. Ze werden daarbij begeleid door groepenbegeleider Laurens Gerritsen van Present Doetinchem. Hij vertelt dat het persoonlijke verhaal van de bewoner veel indruk maakte op de studenten Sociaal Werk. “Bijvoorbeeld over de tegenslagen in zijn leven en dat meneer 65 euro in de week leefgeld krijgt. Dat horen ze dan ook allemaal. Maar daar leren ze ook zelf weer van.”

Ondanks de onervarenheid van de schilders werd het werk op tijd afgerond, tot tevredenheid van de bewoner. “Als jullie straks op kamers gaan, dan weten jullie nu hoe je een kamer moet sauzen,” was de conclusie van Laurens richting studenten.

Doe mee!

Ben jij nieuwsgierig geworden en wil je ook graag een leuke ontmoeting met kwetsbare medemensen, waarbij je hen helpt bij een klus in huis of tuin en/of een moment van aandacht biedt? Neem dan contact op met Present en wij zoeken een passende klus: josefien.nahuis@presentdoetinchem.nl of T 06 4860 8993. Meer informatie over Present vind je op www.presentdoetinchem.nl.