Verhalen

‘Dichtbij kennis maken met een andere cultuur’

Vriendinnen vertellen over vriendschap via Meet&Connect

“Het gezin van Khulud is heel warm. Ik vind het erg leuk om dit van dichtbij te ervaren en zo kennis mag maken met hun cultuur. Ik ben altijd welkom”. Aan het woord is Suzanne Moorman. Begin 2022 werd de Doetinchemse door Present in contact gebracht met de Syrische Khulud Rahmeh. “Ik wilde graag Nederlandse mensen leren kennen. Om samen een leuke tijd te hebben. Suzanne en ik koken samen, eten samen, wandelen, drinken koffie samen thuis of in de stad en laatst hebben we ook samen kleren gekocht”, vertelt Khulud.

Beide vrouwen, die inmiddels vriendinnen zijn geworden, hebben in het afgelopen jaar meegedaan aan Meet&Connect. “Met Meet&Connect wil Present graag een duurzame verbinding maken tussen nieuwkomers en Nederlanders. We zijn ervan overtuigd dat ieder mens vriendschap nodig heeft en dat contact met Nederlanders de integratie en participatie in de Nederlandse maatschappij bevordert”, aldus Jasmijn Wagenaar, projectcoördinator statushouders van Present Doetinchem.

‘Er was meteen een klik’

Suzanne: “Ik vond de begeleiding vanuit Present erg fijn. Jasmijn kijkt vooraf goed wie er bij elkaar passen. Tussendoor neemt ze regelmatig contact op en vraagt hoe het gaat”. Jasmijn stelde de vrouwen tijdens hun eerste ontmoeting aan elkaar voor. “Ik was erg benieuwd hoe het zou gaan”, vertelt Suzanne, “We ontmoetten elkaar bij Khulud thuis”. “We hadden meteen een klik”, vult Khulud aan, “Het was meteen leuk”.

Sinds die eerste ontmoeting zien de vrouwen elkaar regelmatig. Niet iedere week, want beide vrouwen hebben het druk. Suzanne werkt vier dagen in de week. Op haar vrije dag geeft ze daarnaast als vrijwilliger bij Enteetwee Nederlandse les aan mensen die vanuit het buitenland in Nederland zijn komen wonen. “We appen wel iedere week” vertelt Suzanne, “Khulud gaat ook wel eens mee naar Enteetwee. Dat is wel handig, want dan kan ze Arabisch voor mij vertalen”.

De Doetinchemse vertelt dat ze via haar vrijwilligerswerk al veel contact had met nieuwe Nederlanders. Met Khulud gaat dit contact echter veel dieper. Khulud: “We zijn echt vriendinnen geworden en praten veel met elkaar”. Suzanne vindt het leuk om via Khulud kennis te maken met een andere cultuur. Bovendien is het makkelijk in haar agenda in te passen, omdat ze zelf in overleg met Khulud kan bepalen wanneer ze elkaar zien. Ondertussen kennen de vrouwen elkaars gezin ook goed. De oudste dochter van Khulud is bijvoorbeeld ook meegegaan naar het Ontmoetingsfeest in het najaar in het Amphion Cultuurbedrijf.

‘Waarom stoppen’

De begeleiding vanuit Present stopt na een jaar. Jasmijn: “Als Present blijven we een jaar betrokken bij de koppelingen die we maken. Aan het eind van het jaar kijken we samen terug. Veel mensen geven aan dat ze verdergaan met het contact”. Khulud en Suzanne blijven elkaar ook ontmoeten. “Waarom zouden we stoppen”, zegt Khulud. Suzanne: “We gaan gewoon door”. Ze roepen anderen ook op om mee te doen met Meet&Connect. “Blijf niet thuis zitten! Het is goed om contact te hebben met andere mensen. Elkaars cultuur te leren kennen, samen te koken en samen leuke dingen te doen”.

Over Meet&Connect

Met het project Meet&Connect worden statushouders gekoppeld aan Doetinchemmers. Tijdens dit jaar spreken ze regelmatig met elkaar af. Om activiteiten te ondernemen op basis van vriendschap en gelijkwaardigheid. Bijvoorbeeld door samen te fietsen, wandelen, boodschappen doen en koken, samen uitgaan, een wedstrijd van De Graafschap bij te wonen, een spel doen enzovoort. Op deze manier worden statushouders op een laagdrempelige manier wegwijs in Nederland en leren ze beter Nederlands spreken. Als Nederlander leer je meer over andere culturen en wordt je wereld verbreed.

Op dit moment zijn er meerdere statushouders in Doetinchem op zoek naar een Nederlands maatje. Wanneer je je aanmeldt, volgt een intakegesprek. Rekening houdend met je wensen en interesses wordt er een match gemaakt met iemand. Gedurende het jaar organiseert Present een trainingsbijeenkomst en zijn er intervisiemomenten.

Lijkt het jou ook leuk om vrienden te worden met een statushouder, neem dan contact op met Jasmijn Wagenaar van Present Doetinchem, jasmijn.wagenaar@presentachterhoek.nl of T 06 1463 8873 of kijk hier.