Verhalen

‘Wat bijzonder dat zo’n vriendengroep dit voor mij wil doen’

‘Mooi om iets voor een ander te kunnen betekenen. Het was heel leuk om samen deze klus te doen’. Dit zegt een van de negen vrienden die onlangs een alleenstaande hulpbehoevende vrouw in Doetinchem hebben geholpen. Buurtplein benaderde Present met de hulpvraag van deze mevrouw. Ze is begin dit jaar weduwe geworden en schaamt zich voor de situatie zoals die in 40 jaar is ontstaan. Het huis was sterk vervuild en volgepakt met spullen en de tuin was sterk verwilderd. Eerder dit jaar was al het nodige opruimwerk verricht. De groep vrienden kwamen nu om het karwei af te maken.

18 rechterhanden

Het bleken handige jongens, die negen vrienden. ‘Echte anpakkers’, volgens de buurtcoach die het project begeleidde. Ze namen veel praktische kennis mee: de een was hovenier, een ander timmerman, een volgende komt van de boerderij etc. In weer en wind klaarden zij de klus. Een container werd gevuld met ruim acht m3 afval en de tuin werd opnieuw ingericht en mooi gemaakt. Een tegelpad werd aangelegd, zodat mevrouw weer zonder modderschoenen bij de schuur kan komen. Ook werd een poort in elkaar gezet, wat heel fijn is, want er was al wat uit haar tuin gestolen en mevrouw voelde zich niet veilig met een kapotte poort.

Mevrouw was heel dankbaar en ontroerd: “ontzettend lief en bijzonder dat ze dit met zo’n vriendengroep voor mij willen doen!” En de vrienden hadden een mooie middag: “‘je ziet echt het verschil, het was fijn om deze mevrouw te kunnen helpen’.

Ook zin in een praktische klus?

Heb jij ook zin om samen met vrienden, collega’s of familieleden een kwetsbare stadsgenoot te helpen? Of lijkt het je wat om als flexvrijwilliger aan de slag te gaan? Meld je dan bij Present, geef aan wat je leuk vindt om te doen en alles wordt voor je geregeld. Coördinator van Present Doetinchem is Josefien Nahuis, josefien.nahuis@presentdoetinchem.nl of T 06 48608993.