Present Noordwest Friesland start in januari 2016

14 januari 2016

Present Noordwest Friesland  is een nieuwe stichting die vanuit Harlingen wordt opgestart. Het initiatief van de stichting is ontstaan door hulpvragen die bij het IDO (Interkerkelijk Diaconaal Overleg) Harlingen terecht kwamen. Het afgelopen jaar is er onderzoek gedaan naar de levensvatbaarheid van een eigen Present. Tijdens het marktonderzoek (2015) bleek dat gemeenten, gebiedsteams, kerken en woningbouwcoöperaties het bestaan van een Stichting Present in Noordwest Friesland een warm hart toedragen.

Vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en het uitbouwen van de participatiesamenleving worden burgers geacht verantwoordelijk te zijn voor elkaar. Maatschappelijke verbanden, waar burgers deel van uitmaken en die gericht zijn op het elkaar ondersteunen, dienen dan ook versterkt te worden. Wij zijn er van overtuigd dat Present Noordwest Friesland past binnen deze doelstelling.

De stichting zal wat betreft de matching tussen vraag en aanbod uitgaan van deze gemeentelijke operationele gebieden : Harlingen, Waadhoeke (Franekeradeel, Menameradiel, Het Bildt en vier dorpen van gemeente Littenseradiel; Baaium, Spannum, Winsum en Wjelsryp, Vlieland en Terschelling.  Hiermee houden we rekening met de gemeentelijk herindeling 2018. Coördinator voor Present Noordwest Friesland is Anja Schilder.

In Friesland zijn meerdere stichtingen actief, waaronder Present Smallingerland en Present Leeuwarden. Present Noordwest Friesland vult de ruimte tussen Present Leeuwarden en Present Súdwest-Fryslân.