Met Kerst samen Present 2018

08-01-2019

Wat was het een mooie dag op 15 december 2018, de dag waarop zoveel vrijwilligers op wel negen plaatsen een project deden. Vrienden, flexers, een jeugdvereniging, vrijwilligers uit een kerk, jong en oud, hebben zich deze dag ingezet. Om jullie te laten meegenieten van het hele gebeuren, laten we jullie wat foto’s zien met een kort verslag erbij.

Er waren vooral veel praktische projecten.

Twee projecten bestonden uit het helpen verhuizen van iemand. Op één van die adressen was het een monsterproject, dat wil zeggen dat het om een paar gebundelde projecten ging, die al begonnen was met een aantal projecten vóór ‘Met Kerst samen Present’. Door de inzet van 16 vrijwilligers is deze monsterklus geklaard: eerst behangen, daarna laminaat leggen en vervolgens de hele inboedel verhuizen!

Een groep jongelui die elkaar kennen van een reis naar Guatamala en daar ook de handen uit de mouwen hebben gestoken, hebben op deze dag bij een mevrouw de slaapkamer geschilderd. De mevrouw had voorgesteld om maar over het behang heen te schilderen, dat zou werk en tijd besparen. Maar daar wilde de groep niet van weten. Als ze dit project deden, wilden ze ook goed werk leveren. Zodoende hebben ze eerst het behang verwijderd en zijn toen pas gaan schilderen. De mevrouw was erg dankbaar voor het resultaat.

Bij een moeder met twee kinderen is er door drie jongeren van de Jeugdvereniging SOS van de CGK laminaat gelegd in de keuken en zijn er nog wat andere kleine kluswerkzaamheden gedaan.

Bij de locatie Espalier van Interakt Contour hebben vijf flexers van de CGK Ichtusgemeente allerlei kleine klusje gedaan. De bewoners hadden met elkaar de taken bedacht. Er was zoveel te doen, dat de tijd om samen met de bewoners koffie drinken er zelfs bij inschoot.

Bij een bejaard echtpaar zijn twee vrienden aan de slag gegaan. Ze hadden vier van hun kinderen meegenomen. Zij hebben ook goed geholpen bij op het opruimen van de tuin. Woekerplanten zijn weggehaald, rioolbuizen en beton zijn afgevoerd, er is gras weggespoten.

Maar er waren ook een paar sociale projecten. Zo was er in Seewende een kerstsamenzangmiddag. Eerst werden de bewoners opgehaald van de kamers en daarna werd er heerlijk gezongen en geluisterd naar het prachtige kerstverhaal. Vervolgens bakten er vrijwilligers pannenkoeken voor een groep aan de Watersnip. Hierbij hebben zelfs drie kinderen meegeholpen. Wat vonden de bewoners het gezellig dat er een keer gasten bij hen aan tafel zaten.

Op Klein Rhijnvis werd er ook gezelligheid gebracht, doordat vrijwilligers hebben gewandeld en spelletjes hebben gedaan met bewoners.

Bij Philadelphia in Vierhouten verzorgden vrijwilligers met veel passie en empathie een high tea. De bewoners genoten van alle aandacht, de één vanuit een stil hoekje, een ander heel uitbundig. Maar er waren veel gelukkig gezichten, niet alleen bij de bewoners, maar ook bj de begeleiders.

Namens alle hulpontvangers: VRIJWILLIGERS…BEDANKT! Het was super wat jullie deze mensen hebben gegeven!