Noodopvang vluchtelingen Mallejan Vierhouten

21 februari 2022

Vanuit de gemeente zijn we gevraagd om de coördinatie voor vrijwilligers op te pakken bij de vluchtelingenopvang in de Mallejan in Vierhouten. Deze vraag moesten we binnen 24 uur beantwoorden. Coördineren van vrijwilligers doen we graag en deze mensen willen we graag een
warm welkom geven in Vierhouten! Dus met volle moed zijn we ingestapt.

Aan het begin was er vooral behoefte aan vrijwilligers die anderstalig zijn, om te helpen dat iedereen zijn plekje snel zou vinden. Al snel kwamen er nieuwe initiatieven vanuit inwoners uit Vierhouten en Nunspeet, zoals knutselen en sport en spel activiteiten. De wederkerigheid was groot! Iedereen genoot!

Vanaf eind november zijn we vier ochtenden in de week taalles gaan geven, zowel voor kinderen als volwassenen. Zeer leerzaam. We zien erg leergierige bewoners. Sinds januari gaan de kinderen en jongeren naar school in Harderwijk. De taallessen in de Mallejan zijn doorgegaan en nu zelfs vijf ochtenden in week. De afgelopen maanden zijn er veel initiatieven ontstaan. We zijn dankbaar en blij dat wij als Present hieraan hebben mogen bijdragen. Half maart zullen de mensen weer weggaan. We hopen dat ze op een andere plek net zo’n warm welkom zullen krijgen.
Bedankt gemeente Nunspeet!