Word ook groepenbegeleider!

8 augustus 2022

Wiebe is al veel jaren bij ons actief als groepenbegeleider. Hij vertelt hierover:

“Waarom zou ik groepenbegeleider bij Present willen zijn?

> Omdat het in principe weinig tijd kost: in de regel zo’n 4 uur per opdracht.
> Omdat het voldoening geeft!
> Omdat de hulp in korte tijd zichtbaar is.
> Omdat je de persoon/personen die hulp krijgt/krijgen er een enorm plezier mee doet!
> Omdat het omzien naar elkaar een stimulans mag/moet zijn voor iedereen in de maatschappij!

Dit gebeurt er concreet:
Iemand van Present legt de hulpvraag voor aan de groepenbegeleider met de vraag om deze hulpvraag te begeleiden.
Een hulpvraag bestaat in de regel uit een tuinklus (een tuin die opgeknapt moet worden), maar ook een woning opknappen d.m.v. sauzen en/of behangen komt voor. Verder
wordt er geholpen bij een verhuizing en/of het schoonmaken of opknappen van een woning.
Als groepenbegeleider ga je naar het opgegeven adres waar de hulpvraag zal worden uitgevoerd.
Je bekijkt wat er gedaan moet gaan worden.
Zo nodig onderneem je stappen in de aanschaf van materialen (is via Present te regelen) of het maken van afspraken (bijv. het regelen van een aanhangwagen).
In overleg met een vrijwilligersgroep van 3 of 4 mensen die de klus wil uitvoeren (is vooraf al via Present geregeld), bespreek je de dag en het tijdstip van uitvoering. In de regel ben je in totaal zo’n 4 a 5 uur met de klus bezig.
Op de dag van uitvoering gaan de vrijwilligers aan de slag, nadat ze uitleg van jou hebben gekregen wat er gedaan moet worden. Zelf ben je er ondersteunend bij betrokken.
Je hoeft echt niet heel handig te zijn om als groepsbegeleider op te treden: het komt meer neer om coördinerend op te treden.
De bewoner met de hulpvraag zorgt voor de catering; dit is in principe altijd prima geregeld!
Aan het einde van de klus ruim je de spullen op en sluit je het project af met de vrijwilligers en de bewoner met de hulpvraag.
Het is iedere keer weer mooi om te merken hoe dankbaar de mensen (de bewoners) zijn met de hulp die ze hebben gekregen!!
Je evalueert (kort verslagje met foto’s) met Present hoe de klus is gegaan.”

Ook Gerrianne Runhaar is met enthousiasme groepenbegeleider, maar dan specifiek voor vrouwelijke nieuwkomers. Ze schrijft waarom ze het erg leuk vindt om te doen:
“Als groepenbegeleider heb ik het gevoel midden in de samenleving te staan. Door het begeleiden van nieuwkomers-vrouwen bij hun vrijwilligerswerk, leer ik kleurrijke vrouwen uit allerlei verschillende landen kennen. Ik vind het mooi om deze vrouwen echt te ‘zien’ en door de tijd heen hen beter te leren kennen. Samen de handen uit de mouwen steken bij een verhuis- of schoonmaakklus, of meer horen over cultuur, integreren en overeenkomsten & verschillen boven een kopje koffie of thee; het hoort er allemaal bij.
Als groepenbegeleider kom ik op allerlei verschillende plekken in Nunspeet, zoals bij een kringloop, een wijkcentrum en ook bij mensen thuis. Zo zie ik een hele andere kant van Nunspeet, die ik anders nooit had ontdekt. Een heel diverse taak dus, waarbij je veel mensen ontmoet en aan beide kanten van betekenis kan zijn; voor de vrijwilliger én op de plek waar je een klus mag doen!”

Lijkt het je ook leuk om mensen die door omstandigheden een klus niet zien zitten (om zelf uit te voeren) te helpen?
Meld je aan bij Present en vraag of je eens bij een klus mag meedraaien om te kijken of dit wellicht in de toekomst ook iets is wat bij jou past!!
Je zult er zeker geen spijt van krijgen en dankbaar zijn dat je dit mocht/kon doen voor een ander!!