Verhalen

De Alleskunner

Vrijwilligers van Stichting Present organiseerden woensdagmiddag 18 oktober in Vierhouten een leuke activiteit voor de AMV-ers (Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen) die momenteel nog in de Mallejan verblijven. In Vierhouten worden ze ‘de jongens in de Mallejan’ genoemd. De Zonnehal van de Paasheuvel werd hiervoor speciaal ter beschikking gesteld. De jongens speelden het spel ‘de Alleskunner’, waarin ze in allerlei verschillende onderdelen moeten laten zien, wie er overblijft als ‘de alleskunner van de Mallejan’.

Alphons Devilee, buurman van de jongens en vrijwilliger bij Stichting Present, heeft deze activiteit met hulp van een aantal andere vrijwilligers georganiseerd. “Er kwam wel veel kijken bij de organisatie, maar ik doe het met plezier. Het is ook al een beetje afscheid nemen, want eind dit jaar vertrekken ze naar een vaste plek in Nunspeet. Het is leuk om deze jongens als buren te hebben en in het dorp tegen te komen. Je leert hen kennen en zij kennen inmiddels ook allemaal mijn naam, maar het is voor hen wel fijn dat ze straks een vaste plek hebben.”

Stichting Present organiseerde ‘de Alleskunner’, ook wel bekend van het tv-programma op SBS. Iedere ronde moesten de jongens een opdracht uitvoeren en elke ronde viel er één iemand af. Degene die overbleef werd benoemd als ‘de alleskunner’ van de Mallejan. Locatie manager Hetty mocht optreden als scheidrechter met pet en fluit. De jongens hebben oud Hollandse spelletjes gedaan, zoals spijkerpoepen, beschuitje fluiten en op klompen lopen. Er kwamen ook hele grappige opdrachten voorbij, zo moesten ze bijvoorbeeld zo snel mogelijk een hoorntje met slagroom leeg eten, kaarsen uitschieten met een waterpistool en zo snel mogelijk een bevroren T-shirt aandoen.

Wethouder van de Bunte kwam ook nog even langs om de jongens aan te moedigen. Het was een middag vol lachen met een beetje competitie, waar ongeveer 30 jongens aan mee hebben gedaan. Voor de inwoners van Vierhouten ook al een begin van afscheid nemen, want eind dit jaar verhuizen de jongens naar Nunspeet. De raad moet nog een definitieve goedkeuring geven, zodat de jongens hun intrek kunnen nemen aan de Elspeterweg 44. Ze kijken er wel naar uit om straks een plek te hebben, waarvan ze weten dat ze voorlopig niet weg hoeven.

Vrijwilligers van Stichting Present organiseerden woensdagmiddag een leuke activiteit voor de AMV-ers (Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen) die momenteel nog in de Mallejan verblijven. In Vierhouten worden ze ‘de jongens in de Mallejan’ genoemd. De Zonnehal van de Paasheuvel werd hiervoor speciaal ter beschikking gesteld. De jongens speelden het spel ‘de Alleskunner’, waarin ze in allerlei verschillende onderdelen moeten laten zien, wie er overblijft als ‘de alleskunner van de Mallejan’.

Wethouder van de Bunte kwam ook nog even langs om de jongens aan te moedigen. Het was een middag vol lachen met een beetje competitie, waar ongeveer 30 jongens aan mee hebben gedaan. Voor de inwoners van Vierhouten ook al een begin van afscheid nemen, want het plan is dat eind dit jaar verhuizen de jongens naar Nunspeet. Ze kijken er wel naar uit om straks een plek te hebben, waarvan ze weten dat ze voorlopig niet weg hoeven.