Verbinding tussen jongeren – sportfestijn

Rianne, Projectcoördinator Stichting Present Nunspeet schrijft:
“Het begint allemaal met een idee… Het idee ontstond doordat de Nunspeetse AMV-jongeren, waar we als Stichting erg betroken bij zijn, op het laatste moment niet mee mochten naar een volleybaltoernooi waar ze wel op gerekend hadden.

Ik ben vorig jaar erg druk geweest om de jongeren, onder andere vanuit het MDT, zoveel mogelijk te laten participeren en integreren in Nederland. Zo zocht ik actief naar bestaande activiteiten waar ik de jongeren bij kon laten aansluiten, of zette ik hier zelf verbindende activiteiten voor op. Een voorbeeld hiervan is het organiseren van een pop-up restaurant. Bijna alle jongeren hadden een taak hierin. Er waren bijvoorbeeld parkeerwachters, jongens die bij het buffet stonden om eten op te scheppen, jongens in de bediening en in de keuken, enz. Voor deze avond waren er bewoners uit Vierhouten uitgenodigd die gezellig samen met de jongeren kwamen dineren.

Verder hebben de jongeren met een team aan het Beach-volleybaltoernooi meegedaan, met het Snacky Wok jeugdtoernooi in Hulshorst, zijn ze aanwezig geweest bij de gemeentedag van de Ichthusgemeente, het ‘Opdat zij een zijn-voetbaltoernooi’, hebben ze meerdere oefenwedstrijden gespeeld bij V.V. Hulshorst, hebben ze meegedaan aan de avondvierdaagse, met de zandenplasloop, Nunspeet Verbindt enz.

Ik vond het ontzettend leuk om te doen, ik deed het met veel passie, maar het was ook erg intensief om voor zoveel jongeren steeds activiteiten te bedenken!

Door dit alles liggen deze jongeren me na aan het hart en toen onverwachts een gepland toernooi niet doorging, waar de jongeren erg van baalden, ging ik nadenken of dit niet door ons zelf opgezet kon worden om zo op deze manier de verbinding te kunnen initiëren. In een gesprek met iemand van Stichting Welzijn Nunspeet, kwam de aan te vragen subsidie vanuit het Sport- en Preventieakkoord onder de aandacht. Meteen ging er een lampje bij me branden en zag ik een mogelijkheid!

Vervolgens ben ik naar de sportcoach van het COA gestapt om te vragen of hij me wilde helpen met dit plan en of we het samen konden oppakken en dat wilde hij!

Inmiddels zijn we een paar maanden verder, heb ik fijne samenwerkingspartners ( Straathoekwerk, Nunspeet beweegt, COA) kunnen vinden om het plan breed te kunnen dragen, hebben we budget gekregen om zes toernooien op te zetten en staat het eerste sportfestijn gepland op 30 april a.s.!”

Het sportfestijn op 30 april was een succes. Op deze zonnige dag waren er op de sportvelden bij de Wiltsangh 35 à 40 jongeren die deelnamen, jongeren uit Nunspeet, uit de Oekraïne en de AMV-jongeren. Met veel enthousiasme speelden ze de spelen: archerytag, volleybal, voetbal, hockey en kubbs. Tussendoor konden ze genieten van het fruit dat door de Jumbo uit Nunspeet was gesponsord, mandarijnen en bananen. Dit is dit zeker voor herhaling vatbaar.