Verhalen

‘Wat was dat ontzettend leuk’

‘Wat was dat ontzettend leuk’ klinkt er achter mij op de fiets. Samen met vijf meiden fiets ik over een donker pad terug. De weg is slechts verlicht door de lichtjes van onze fietsen. Veel zien we dus niet en wij moeten allemaal goed opletten. Dit weerhoud de meiden echter niet om hun enthousiasme te uiten. ‘Ik vond het zo lief hoe de kinderen reageerden’ ‘Het was zo leuk om te doen.’ ‘Bedankt mevrouw voor het regelen’. In gedachten geef ik mijzelf een schouderklopje. Deze match is goed gemaakt als ik dat zo mag zeggen. Dat is namelijk het bijzondere van ons werk bij Stichting Present. Je weet van te voren bijna nooit of je het aanbod van de vrijwilliger goed match met de hulpvraag.

Deze meiden hebben zich opgegeven via de maatschappelijke stage van hun school, de RSG. Zij gaven aan wel iets sociaals te willen doen, maar wat precies dat was dan aan mij.
Op kantoor bekijk ik de lange lijst met hulpvragen die er via onze website binnenstromen. Deze worden ingediend door diverse maatschappelijke organisaties. Ik zoek de perfecte match.
Deze stel ik dan voor aan de groep, die vervolgens enthousiast reageren. De match is gemaakt nu is het een kwestie om tot een geschikte datum te komen. Ook die is al vrij snel gemaakt dus beginnen de voorbereidingen. Contact met de maatschappelijke organisatie, afspraken maken enzovoorts.

En dan komt de avond waarop de meiden present gaan zijn, als begeleider ga ik ook mee.
Samen fietsen we naar onze donkere locatie in het bos om enthousiast te worden onthaald door een groepje Oekraïense kinderen. De meiden weten even niet goed wat ze moeten doen. ‘Praten we in het Nederlands? Of in het Engels?’ Al vrij snel vinden wij allemaal onze weg. Gelukkig is onze ervaren vrijwilliger Leendert ook van de partij. Hij is hier al een keer eerder Present geweest en weet precies hoe en wat. En dan is het moment daar: wij gaan bingo spelen met een groep Oekraïense kinderen.
Het is een ontzettend gezellige avond met veel spanning rondom de diverse prijsjes die te winnen zijn. Na afloop fietsen we in het donker samen weer terug, terugkijkend op een geslaagde match.
In mijn hoofd al nadenkend over de volgende match die ik met hun kan maken voor een te gekke present ontmoeting.

Marieke
Coördinator Present