Verhalen

Bruggenbouwer nr 3: Samen leren gastvrij te zijn

In juni reikte Moniek Kars namens Present Wageningen de derde Bruggenbouwer uit aan Gert Jan van Helden, van het Thomashuis Wageningen.

Present Wageningen en het Thomashuis Wageningen bestaan allebei 10 jaar dit jaar. En we hebben veel met elkaar meegemaakt. Of, heel veel mensen hebben iets met het Thomashuis meegemaakt doordat Present bestaat. Of, het Thomashuis heeft heel veel ontmoetingen gefaciliteerd, waardoor Present bijna niet meer nodig is!

Het Thomashuis is een plek waar een stuk of 8 bewoners samen leven. Gert Jan en Thea zijn de initiatiefnemers van het Thomashuis Wageningen, en wonen in een aangrenzend woonhuis, samen met hun kinderen. En in de afgelopen jaren is er een bijzondere band ontstaan tussen het Thomashuis en Present. Heel veel groepen (ik tel er zo meer dan 30!) zijn in de afgelopen jaren bij het Thomashuis langsgeweest.

Een typische avond met een Presentgroep bij het Thomashuis ziet er zo uit: tussen 17 en 18 u druppelen de studenten binnen, sommigen lekker op tijd, anderen hebben zich uit hun college gehaast om ook aan te kunnen haken. Er wordt even wat uitgelegd over het Thomashuis, studenten voelen zich even onwennig. Er worden pannenkoeken gebakken, door medewerkers van het Thomashuis, maar zeker ook door de studenten. En dan, tijdens het eten, ontstaat er iets. Mensen eten gezellig samen pannenkoeken, aan de grote tafels in de woonkamer. De stroop wordt doorgegeven, grapjes worden gemaakt, en opeens zie je niet meer wie gast is en wie thuis is. Na het eten komen de spelletjes uit de kast, K3 memory is bijvoorbeeld favoriet, er worden computerspelletjes gespeeld. Om een uur of 8, half 9, is de avond om. De bewoners worden moe, de studenten misschien ook een beetje, en dan gaan de studenten weer weg.

Gert Jan vertelde 5 jaar geleden al dat de bewoners door Present groepen geleerd hebben om gastvrij te zijn. Om gastheer en gastvrouw te zijn. Naast familie komt er niet zo heel veel bezoek, dus dat was even ontdekken. Nu is elke Presentgroep die langskomt weer een feestje. Voor de bewoners, en voor de studenten!

Moniek, die 10 jaar geleden Present Wageningen heeft opgestart, reikte de bruggenbouwer aan Gert Jan uit. Gert Jan is vereerd, en zegt ‘Ik heb in mijn leven nog niet zoveel prijzen gekregen, maar deze krijgt zeker een mooi plekje!’. Dan zijn er ijsjes, voor de bewoners, de studenten, de medewerkers en de bezoekers. Het is weer eens feest in het Thomashuis!