Verhalen

Present Wageningen 10 jaar

Alle reden voor een feestje! Want wat zijn er veel mooie dingen gebeurd de afgelopen 10 jaar! Zoveel om dankbaar voor te zijn!

Door jou ben ik. Present Wageningen 10 jaar!

Afgelopen week (16 november) vierde Present Wageningen haar 10-jarig jubileum. Een mooi feestje, waar veel verschillende partners van Present elkaar konden ontmoeten en delen over zingeving in geven & ontvangen.

Bij binnenkomst in Ons Huis valt meteen op dat er een mooie mix van mensen is. Mensen uit het AZC, hulpverleners, studenten, vrijwilligers van Present, mensen die wel eens hulp van Present hebben ontvangen. Iedereen eet taart, en het geheel wordt opgevrolijkt door muziek: oed en zang door Omar en Aziz, bewoners van het AZC.

Margriet & Wilma, coördinatoren van Present heten iedereen welkom: ‘Fijn dat we dit met elkaar kunnen vieren’. En wat is er veel gebeurd afgelopen jaren. Van een 1e jaar met zo’n 30 projecten, naar 150 projecten dit jaar. Cijfers zeggen niet alles, maar elk project is goud waard: elk project staat voor een groepje vrijwilligers die zich een paar uur inzetten voor iemand die hulp kan gebruiken. Voor een ontmoeting, waar mensen elkaar even echt zien.

Door jou ben ik. ‘Wat is eigenlijk Present zijn?’ vraagt Jeannette den Ouden zich af. Jeannette is voorganger van de Arboretumkerk, en vindt het een eer om op dit jubileum te mogen spreken en met de zaal na te denken over zingeving in geven en ontvangen. Wat is eigenlijk moeilijker, geven of ontvangen? Een paar mensen die hulp via Present hebben gehad vertellen over hun ervaring, over hoe een groep vrijwilligers bij hun langskwam om te helpen opruimen/verven. Wat een drempel moesten ze over, maar wat een gezelligheid bracht het. En een opgeruimd huis, een nieuwe start. Op de vraag ‘wat kon jij geven aan vrijwilligers’ wat het antwoord moeilijker. Koffie? Zeker, maar ook een stuk zingeving, samen de wereld mooier maken geeft voldoening.

Aan het eind van de middag schiet opeens de confetti door de zaal. Present Wageningen slaat bruggen, maar kan dat niet alleen. Afgelopen jaar hebben allerlei partijen in Wageningen een ‘Bruggenbouwer Award’ gekregen, omdat we alleen samen Wageningen mooier kunnen maken: samen zetten we vrijwilligers in bij mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken. Na 9 Bruggenbouwers, is het nu tijd voor de laatste Bruggenbouwer Award: de confetti regent neer op al die mooie mensen, vrijwilligers, die tijd maken voor een ander, om te helpen, om iemand even echt te zien.

Als afsluiting een heerlijke borrel, met hapjes, drankjes, bloemetjes en cadeautjes. En mooie gesprekken! Mensen ontmoeten elkaar bij Present!