Verhalen

Sociaal Tuinieren 2023

Vergroenen, ontstenen. Ontbramen, verregenen. Samen werken & ontmoeten. Op 25 maart en 1 april 2023 vonden er 2 Sociaal Tuinieren dagen plaats. Mooie resultaten en mooie ontmoetingen!

Twee zaterdagen

Eerste zaterdag: 3 tuinen, 10 vrijwilligers. Dat was de planning. Het werden 5 tuinen, 9 vrijwilligers, heel veel waterdruppels en een beetje zonneschijn. Er werden 3 boompjes geplant, veel stenen verwijderd, een heg aangeplant, bramen verwijderd, tegels schoongemaakt, bamboe verwijderd, kruiden geplant en bodembedekkers aangeplant. Het resultaat: op de meeste plekken groener, en in ieder geval overal meer groeimogelijkheden. De boompjes gaan uitlopen, de bramen komen hopelijk niet meer terug en de tuineigenaren genieten hopelijk dit jaar van een fijne tuin.

Tweede zaterdag, 4 tuinen, een hele groep vrijwilligers van VGSW en mensen uit het AZC. Dat was de planning. Het werden 5 tuinen, 17 vrijwilligers, heel veel waterdruppels, nog meer modder en een beetje zonneschijn. Er werden stenen verwijderd, heel veel groen en ander afval verwijderd, bramen verwijderd, tegels schoongemaakt, wat geplant & gezaaid. Het resultaat: veel modder, en heel veel groeimogelijkheden. De moestuin zal worden ingezaaid, het graszaad komt op, op het bankje kan weer worden gezeten, en in 1 tuin gaat Present nog verder aan de slag omdat er nu ruimte is om verder te gaan.

Het waren dagen vol ontmoeting, waar vooral het samenwerken door iedereen erg werd gewaardeerd. Dank voor de inzet, dank voor de gastvrijheid, en fijn dat de sfeer ondanks het weer fijn en positief bleef!