Verhalen

Vriendjes en vriendinnetjes, bezoek kan komen!

Een huis dat leefbaar is, dat zou toch de basis moeten zijn voor ieder mens. Helaas treffen we af en toe situaties aan waar dit niet zo is. In dit geval treffen we eerst een huis in puinhoop aan, met veel beschadigingen, lelijke muren en een beschimmelde vloer in verschillende kamers en ook een betonnen vloer. Hulpverlening regelt eerst het hoognodige. En daarna worden er, in afstemming met Present Wageningen, verschillende klussen gedaan: wel 13 groepen zijn het afgelopen jaar langs geweest die niet alleen allerlei praktische klussen, maar ook veel gezelligheid hebben kunnen bieden aan dit gezin. De handen zijn flink uit de mouwen gestoken: kozijnen en deuren zijn geschuurd, in de grondverf en lak gezet. Muren zijn geverfd, een kinderkamer is van een mooi kleurtje voorzien (nu de mooiste kamer van het huis, aldus de dochter:). Kasten en bedden zijn verplaatst om het mogelijk te maken om vloerbedekking te laten leggen. Oud laminaat is verwijderd en afgevoerd. Moeder kreeg de smaak te pakken: heel veel spullen (die ook al kapot waren) zijn bij het grof vuil gezet. Een koelkast en wasmachine zijn verplaatst en netjes teruggezet, in verband met het leggen van een vloer. En bij al die projecten was daar niet alleen de moeder, maar ook de kinderen, al spelend en aandacht vragend.

Wat mooi was om te zien? Hoe de moeder, in het begin op de achtergrond, contact vermijdend, steeds meer open is gaan staan voor contact. En al die groepen gastvrij heeft binnengelaten. Allemaal onbekenden in je eigen huis, telkens weer. Dankzij aanbod van al die groepen vrijwilligers heeft er volop ontmoeting plaatsgevonden en zag ik de moeder uit haar schulp kruipen, zelfverzekerder worden in het contact. Naast al die praktische klussen, was er tijd voor thee, het oefenen van Nederlandse woordjes, het doen van spelletjes, verstoppertje of steppen met de kinderen. En natuurlijk is de opgeknapte woning, waar eindelijk goed geleefd kan worden en bezoek ontvangen kan worden, ook mooi om te zien. En tenslotte ook de top samenwerking met verschillende hulpverleners, Noodfonds Wageningen en al die vrijwilligers die zich via Present hebben ingezet: bedankt!

(foto’s zijn ivm privacy niet gemaakt met de leden van het gezin)