Puzzel voor een moeder

Soms is een Presentactie echt een puzzel… Op dit moment is een groepje met de bus van Present in Wageningen een jonge moeder aan het verhuizen. Maar ergens afgelopen week geloofde ik bijna niet meer dat dat zou lukken!

Twee weken geleden. Een hulpvraag komt binnen: een hulpverlener vertelt dat een jonge moeder die net 4 weken te vroeg bevallen is van haar kindje volgende week moet verhuizen. Ik twijfel of we deze hulpvraag aannemen. Zo kort van te voren, er staan geen groepen in de planning. Normaal hebben we wat meer voorbereidingstijd nodig om alles af te stemmen en een goede match te maken met een groep vrijwilligers. Maar tegelijkertijd, een moeder met zo’n jong kindje, hoe gaat die dingen regelen? Ik besluit contact op te nemen met de moeder, en na een eerste telefoontje wil ik niet anders dan m’n best voor haar doen om de verhuizing te realiseren.

Gelukkig kan ze twee weken uitstel krijgen voor de verhuizing. Ik drop de hulpvraag in onze flexpool en in ons netwerk. Maar er komt weinig uit. Op een gegeven moment is er iemand op een ochtend, iemand die een paar uurtjes in een middag kan en die wel in de bus kan rijden, en iemand die (wat fijn) bijna altijd kan. Maar met 2 mensen verhuizen, dat wordt wel krap… En in een paar uurtjes, dat is toch ook niet realistisch… Ondertussen staat de verhuizing soort van al gepland op – vandaag – en op maandag zoek ik verder in ons netwerk. En daar komt opeens een jongen die de hele dag wel in de bus kan rijden. Ah, nu geloof ik weer dat het gaat lukken. Dus ik informeer iedereen.

Tot ik gisteren bij de chauffeur de sleutel van de bus ging brengen en hij vertelt dat hij ziek aan het worden is… Ik hoopte nog dat het over zou gaan, maar nee, hij is te ziek om te gaan verhuizen. Gelukkig kan zijn huisgenoot het overnemen!

Dus, sinds vanmorgen 9u zijn er 3 mensen aan het verhuizen, een Ichthiaan, een VGSWer en een Trainee van Present, later aangevuld door 2 NSWers! De jonge moeder is blij, het superkleine lieve kindje ligt in het wiegje tussen de verhuizende meubels en mensen en krijgt zo meteen weer rust en een nieuw huis om in op te groeien.