Landelijke agenda voor de toekomst van de informele zorg

19 november 2014

Na maanden samenwerken met heel veel partijen betrokken bij de informele zorg reikte o.a. Tiemen Zeldenrust (directeur Present Nederland) dit najaar de Toekomstagenda Informele Zorg & ondersteuning uit aan staatsecretaris van Rijn. De agenda bevat adviezen en acties vanuit 35 organisaties om de grote uitdagingen aan te gaan die de decentralisaties in het sociale domein met zich meebrengen.

Tiemen Zeldenrust was namens het Present netwerk voorzitter van de werkgroep vrijwilligers ‘nieuwe stijl’: “Ik ben blij dat deze agenda er nu ligt. Vrijwilligers en mantelzorgers verdienen een betere plek in het beleid van overheden. De totstandkoming van deze agenda toont aan dat alle partijen in het veld, inclusief de overheid, dat ook vinden. Deze agenda is slechts de start van het proces. Zowel landelijk als lokaal zijn er concrete vervolgstappen nodig. Maar dat de partijen elkaar hebben gevonden, dat is een belangrijke eerste stap.

De Present directeur stelt dat enkele belangrijke inzichten in deze agenda voor Present niet heel nieuw zijn: ”De agenda benadrukt het belang van een goed samenspel tussen informele en formele zorg. Het op gang brengen van dat samenspel is ons primaire proces. Present verbindt groepen vrijwilligers met cliënten van zorg- en welzijnaanbieders. Hetzelfde geldt voor het onderwerp vrijwilligers ‘nieuwe stijl’. De formule van Present is daarop gebouwd met ons principe van starten bij het ‘aanbod’ van vrijwilligers. Om een goede match te maken moet je beginnen bij de agenda, talenten en motivatie van mensen.”

Volgens Zeldenrust is het nut van de toekomstagenda dat de partijen uitspreken informele zorg en ondersteuning goed te willen gaan regelen. “De vreselijk belangrijke rol van mantelzorgers en vrijwilligers krijgt eindelijk een stevige plek bij keukentafelgesprekken, in zorgplannen en in wijkteams. Professionals worden toegerust om informele zorg deze plek ook te geven. Een interessante passage vind ik ook dat gemeenten in contracten met zorgleveranciers kunnen gaan bedingen dat die een bepaling moeten bevatten over hoe ze de informele zorg integreren in hun activiteiten. “

Coördinatie- en makelaarsfunctie

“Eindelijk wordt nu ook stevig neergezet hoe belangrijk de coördinatie- en makelaarsfunctie van het vrijwilligerswerk is. Uiteraard, vrijwilligerswerk zelf is onbetaald. Maar het werven, begeleiden en toerusten van vrijwilligers vraagt om continuïteit en kwaliteit. Daarvoor zijn op gemeentelijk niveau financiële middelen nodig. Ik hoop dat lokale gemeenten waar nodig dit aspect oppakken. Van Rijn benoemt het zelf in zijn begeleidende beleidsbrief: een actualisatie van gemeentelijke ondersteuning is noodzakelijk.”

De Toekomstagenda is onderdeel van politiek debat

Vorige week kwam staatssecretaris Van Rijn met zijn beleidsvoornemens voor de informele zorg van vrijwilligers en mantelzorgers. Betrokken organisaties en Tweede Kamerfracties verwachtten dat de staatssecretaris met een transitiebudget zou komen voor landelijke vrijwilligersorganisaties. Want zij moeten vrijwilligers goed voorbereiden op het toenemende aantal en complexiteit van hulpvragen. Uit de beleidsbrief blijkt dat van Rijn geen budget beschikbaar stelt aan landelijke vrijwilligersorganisaties. Verschillende Tweede Kamerfracties hebben aangegeven hier veel vragen bij te hebben. Landelijke vrijwilligersorganisaties die vaak al decennia praktijkervaring hebben met informele zorg en ondersteuning, kunnen in het beleid voor informele zorg niet ontbreken. De partijen overwegen daarom een amendement in te dienen of te steunen tijdens de behandeling in de Tweede Kamer deze week.

Downloads bij dit bericht

Toekomstagenda Informele Zorg & Ondersteuning

Notitie werkgroep vrijwilligers nieuwe stijl Toekomstagenda
Notitie werkgroep Samenspel Toekomstagendal