Ontdek het talent in je kind!

13 oktober 2016

Ontdek het talent in je kind!

Present Almelo zet zich actief in om methoden te ontwikkelen zodat we diverse én nieuwe doelgroepen bereiken. Zo ontwikkelden we al eerder een werkwijze voor de inzet van gezinnen en maatschappelijke stages. In beide voorbeelden ontdekken ouders én leraren in een nieuwe context nieuwe talenten van kinderen.

Dit effect willen we nu ook bereiken door actief basisschoolleerlingen te verbinden aan de Almelose maatschappij door projecten te doen via Stichting Present. Kinderen een maatschappelijke betrokkenheid leren door het te doen, en volwassenen die dáár weer van leren. Dit idee sluit aan bij burgerschapsvorming als een belangrijk kerndoel van het primair onderwijs.

Op school leren kinderen over hun toekomstige plek in de samenleving. Present kan scholen en klassen begeleiden om zich vrijwillig in te zetten voor kwetsbare mensen in hun eigen buurt. Op dit moment zitten we in de volle voorbereiding van maar liefst 58 leerlingen van basisschool De Fakkel die via Present Almelo op 11 verschillende plekken zich vrijwillig gaan inzetten voor kwetsbare mensen, voornamelijk in de buurt van de school.

De projecten sluiten aan bij de beweging dat maatschappelijke ondersteuning steeds meer vorm krijgt in wijk en buurt, waarbij veel verwacht wordt van vrijwillige inzet van burgers in de civil society en waarin scholen ook positief betrokken willen zijn op hun buurt.

Deelname van een school en klas kan betekenen dat kinderen al jong kennis maken met dit actieve burgerschap door het in de praktijk te brengen in hun eigen buurt. In samenwerking met de school begeleidt Present ook de oriëntatie van de klas op alle mogelijkheden die er zijn om zich in te zetten, het ontdekken van de eigen talenten en de keuze voor een project in de eigen buurt. Present begeleidt hun ontmoeting met bijvoorbeeld bewoners van een woongroep voor mensen met een beperking, cliënten van een zorgboerderij of ouderen in een verzorgingstehuis.

De 11 projecten van basisschool De Fakkel vinden plaats op woensdag 26 oktober a.s.
Op maandag 31 oktober a.s. wordt met de onderbouw (groep 1 – 4) aandacht besteed aan sociaal bewustzijn, naastenliefde, e.d. en vindt de voorstelling ‘opa en oma gezocht ‘ plaats. Lees meer. Uiteraard kun je na de week van 26 oktober a.s. een verslag en foto’s van dit prachtige project terugvinden op onze website.
Dus: blijf onze website in de gaten houden!