40 jongeren aan de slag in beleef- en beweegtuin De Klup

16 juni 2014

Ze zijn jong, enthousiast en van harte bereid om te helpen: een grote groep van zo’n 40 jongens en meisjes van de gereformeerde kerk vrijgemaakt. Op vrijdag 13 juni jl. zijn ze via Present Almelo bewapend met schoppen, scharen en verfrollers aan de slag geweest bij het Meester Siebelinkhuis.

De 40 jongeren van de GKV (in leeftijd variërend van 12 tot en met 18 jaar) wilden graag letterlijk aan de slag in Almelo. Via Present Almelo was daarom een match gemaakt met stichting De Klup Twente, de sociale onderneming die zorgt voor activering, participatie en integratie van mensen met een beperking.

Stichting de Klup Twente krijgt een prachtige beleef- en beweegtuin voor ouderen uit de hele stad en haar eigen deelnemers. De aanleg is in volle gang. Maar er moet nog heel veel door vrijwilligershanden gebeuren. De hulp van Present Almelo en de groep jongeren kwam voor hun op het perfecte moment: de bestrating ligt er en de enorme plantvakken moeten omgespit worden en ontdaan van onkruid en wortelresten. Een geweldige klus voor De Klup zelf, maar eentje die voor een groep van 40 sterke, jonge mensen heel goed is te overzien. Bovendien moet De Klup Twente haar activiteitencentrum Meester Siebelinkhuis nog een keertje overschilderen met een toplaag – en ook daarmee hebben de jongeren een goed begin gemaakt op vrijdag de 13e. Een ander groepje verzorgde samen met een aantal bezoekers van De Klup invulling aan hun maandelijks blad ‘De Schik’. Jongeren mochten bezoekers interviewen.

Zowel Present Almelo als de jeugd (leiders) vinden het belangrijk dat de hele operatie meer oplevert dan een puik staaltje arbeid voor De Klup Twente. Het moet de noeste werkers van die dag ook iets leren over De Klup Twente en over mensen met een beperking. Daarom is de hele hulpactie ook op een ‘gewone’ dag bij De Klup Twente en op een tijdstip dat het Meester Siebelinkhuis bruist van de activiteiten. Dat geeft iedereen de gelegenheid om eens een praatje te maken met deelnemers of met vrijwilligers die er helpen.

Lees meer over deze projecten bij de projectverslagen op onze website.