Jong & Oud – een nieuwe editie

9 september 2023

Na een succesvolle ‘pilot’ van dit nieuwe project, gaan we dit schooljaar opnieuw van start met Jong & Oud. Jongeren van De Passie in Wierden worden gekoppeld aan een oudere, die in een zorginstelling woont. Er volgen drie bezoeken, waaruit een levensboek rolt. Dit is een boek over de oudere, gemaakt door de jongeren. Een mooi aandenken aan de bezoeken die zijn afgelegd. En een fijne richtlijn voor een gesprek. Je moet tenslotte wel wat over de ander te weten komen, als je een levensboek moet schrijven.

Best spannend, hoor! Zomaar op bezoek bij een oudere die je niet kent. Waar praat je over? Hoe houd je een goed gesprek gaande, zonder dat het echt een interview wordt?

Dit wordt natuurlijk goed voorbereid. Op De Passie wordt aandacht besteed aan de bezoeken en er is een dag vol workshops, die de leerlingen informatie geven over allerlei onderwerpen in de (ouderen)zorg en waarin Stichting Present aandacht geeft aan het doen van vrijwilligerswerk.

En uit de praktijk is gebleken dat de ouderen die meedoen het heerlijk om bezoek te krijgen en zij zelf het gesprek wel gaande houden.

Jong & Oud heeft meerdere prachtige aspecten. Het helpt tegen eenzaamheid, brengt jongeren in contact met ouderen, brengt de zorg onder de aandacht bij jongeren én zorgt voor verbondenheid en aandacht over en weer. Twee leeftijdsgroepen die erg ver uit elkaar liggen en elkaar buiten de familiebanden vaak niet ontmoeten, komen nu met elkaar in contact. En – dat is vorig jaar gebleken – met groot succes.

Dit jaar doen er drie keer meer leerlingen mee en dus ook drie keer meer ouderen. Het project wordt dus ruim uitgebreid. Dat is mooi, want er zijn genoeg ouderen in en om Almelo die om bezoek verlegen zitten!

Ook dit jaar zal het project worden afgesloten in december met een diner, waar de jongeren hun levensboek aan ‘hun’ oudere overhandigen.

En weet je wat nou zo mooi is? Sommige van de jongeren en ouderen die vorig jaar meededen hebben nog steeds contact. Dat is wel de allermooiste opbrengst!

Houd onze socials in de gaten voor updates over dit project.