Verhalen

Inburgeren met Present

Present is partner van de Gemeente Almelo voor inburgering van nieuwkomers. We bieden hen verschillende opties om op te trekken met Nederlanders en zo de taal en cultuur beter te leren kennen. En ook belangrijk: om talenten in te zetten, tijd nuttig te besteden én een ander daarmee vooruit te helpen. Erfan Moshtaghi is zo’n nieuwkomer. Hij meldde zich aan als flexer. Met nederlands sprekende flexers gaat hij op pad om een praktische klus te klaren.

Erfan stelt zich voor:

‘Hallo, ik ben Erfan. Ik ben 39 jaar en kom uit Iran. Ik ben nu vijf maanden in Nederland en sinds vier maanden vrijwilliger voor Present. Wat Present doet in Almelo is wel bekend. Ik wil uitleggen waarom ik de keus heb gemaakt om me aan te sluiten bij Present.

Aan de buitenkant zie je alleen dat de vrijwilligers van Present mensen in de stad helpen. Voor mij is dit slechts een topje van de ijsberg. Mijn belangrijkste motivatie zie je niet aan de buitenkant, dat gaat over mijzelf helpen. Ik wil beter en waardevoller leven. Ik zoek naar zingeving in mijn leven. Door mijn vrijwillige werk voor Present maak ik contact met mijn nieuwe stad. Ik leer hen kennen en zij mij. Zo raken we bij elkaar betrokken. Het resultaat van onderlinge verbondenheid is dat de stad gaat groeien en stralen. In zo’n stad zal ik mij gelukkig en tevreden voelen.

Mijn inspiratie voor de stad komt uit de Bijbel als er wordt geschreven over de kerk. Het is dat we in de stad met elkaar om zullen gaan als een grote familie. Waar dat nodig is zullen we dat wat nodig is doen om elkaar te helpen’.