Verhalen

Passiedagen

Ze stonden een beetje onwennig bij elkaar, de acht leerlingen van de Passie. Toch wel spannend, om zomaar bij een vreemde thuis te komen om daar wat te gaan doen. Gelukkig konden ze snel aan de slag. Na enige uitleg over wat er moest gebeuren, werden de klusjes verdeeld en gingen ze in groepjes aan het werk. En niet zo’n beetje ook. In een paar uur tijd was de tuin al onherkenbaar veranderd. “Jullie hebben eer van je werk,” zei de bewoner. De leerlingen glunderden een beetje.

Even verderop, in het Doepark in het centrum, was er ‘s middag groot feest. De kinderen die opgevangen worden in het Theaterhotel hadden een verjaardagsfeestje, met spelletjes, ijs, taart en limonade, een ballonnenkunstenaar en cadeautjes. De leerlingen van de Passie hadden de spelletjes bedacht, uitgewerkt en begeleid. Wat een groot feest werd dat! Zelfs de regen mocht de pret niet drukken. Heel tof om te zien hoe de jongeren deze kinderen begeleidden.

Twee heel verschillende projecten uit een reeks van meer dan 10 projecten, waaraan meer dan 90 leerlingen van de Passie hebben meegedaan. Elk jaar komt de Passie met alle leerlingen uit het derde jaar projecten doen voor Stichting Present. Wat zijn we daar blij mee! Niet alleen omdat we heel veel mensen kunnen helpen met zoveel vrijwilligers, maar vooral ook dat de Passie hun leerlingen leert om te kijken naar hun medemens. Hoe waardevol (en leuk!) dat is; hoeveel het betekent voor iemand als je tijd voor hem of haar maakt. En dat dat op zoveel manieren kan. Praktisch – de handen uit de mouwen – of juist sociaal – spelletjes met ouderen, pannenkoekenbakken of spelletjes organiseren met kinderen van het AZC – al die vormen van aandacht en hulp het maakt echt verschil!

En dat hebben deze leerlingen gezien, ervaren, beleefd. Dat gun je elke tiener toch?

We willen de Passie hartelijk bedanken voor alle inzet tijdens deze dagen, ook door de vele docenten.

We zijn blij met jullie als onze partner! Dank je wel dat jullie deze dagen zoveel Almeloërs echt hebben gezien, aandacht voor hen hadden en veel van hen hebben geholpen om weer een stapje in de goede richting te zetten. Geloof ons: dat wordt niet snel vergeten!

Op naar volgend jaar!

Wil jij met jouw school ook maatschappelijke betrokkenheid handen en voeten geven? Neem dan eens contact met ons op voor de mogelijkheden.