Match & Connect

Nieuwe trainingsdata najaar 2018:
De nieuwe trainingsdata voor de maatjes & maatjesgezinnen:

Woensdag 17 oktober, woensdag 25 oktober en donderdag 1 november;

Inloop vanaf 19.00 uur. De training is van 19.15 uur tot 21.15 uur en vindt plaats aan de Lange Zandstraat 15 (ZRC de Zandloper/gebouw Vriendendiensten).

Achtergrond Match & Connect

Veel jonge vluchtelingen in Deventer, of ze nu met of zonder familie naar Nederland gekomen zijn, missen contacten met plaatsgenoten. Het hebben van vriendschappelijke contacten en optrekken met ‘gewone’ Deventenaren kan een grote bijdrage leveren aan het zich thuis voelen van deze jongeren en hun gezinnen. Match & Connect, een initiatief van Stichting Present Deventer en de afdeling Deventer van Humanitas, gaat jonge vluchtelingen en vluchtelinggezinnen koppelen aan Deventer maatjes en gezinnen. Zo kunnen we gezamenlijk bijdragen aan een stabiele basis voor een goede toekomst voor hen in Deventer en Nederland.

Start project eind 2017
Tijdens de informatie-avond op 22 november 2017 in de Latijnse School, vond de aftrap van het project Match & Connect plaats. Er werd gedurende de avond een toelichting gegeven op de inhoud van het programma, de samenwerking (en aanvulling) met Vluchtelingenwerk. Journaliste en voormalig jonge vluchteling Somajeh Ghaeminia interviewde enkele jonge vluchtelingen met hun maatje en een maatjesgezin. Zo kregen alle aanwezigen een goed beeld van wat je kunt verwachten.

Na afloop van de avond kon men zich aanmelden, waar enthousiast gebruik van werd gemaakt. Wat een enthousiasme en sympathie proefden we voor dit nieuwe project.

In januari/februari 2018 heeft de eerste trainingsronde van maatjes en maatjesgezinnen reeds plaatsgevonden. De volgende training staat gepland in april.

Ambassadeurs
Burgemeester Andries Heidema en Marc Dullaert (oprichter en bestuursvoorzitter van KidsRights) zijn als ambassadeurs aan het project verbonden en waren op de avond via een ‘filmpje’ met een persoonlijke aanbeveling Present.

Aanmelden?
In het menu aan de linkerzijde vind je de diverse opties om je meteen aan te melden. Als maatjesgezin, jongerenmaatje of het aanmelden van een jonge vluchteling/vluchtelinggezin. We zien naar je uit!

Meer informatie?
Voor meer informatie over dit project, neem contact op met één van de coördinatoren van Match & Connect:
Petra de Vries, petra.de.vries@presentdeventer.nl, telefoon (06) 4026 3404, het eerste aanspreekpunt voor maatjesgezinnen.

Voor jongerenmaatjes kun je contact opnemen met
Inge Löevering, i.loevering@humanitas.nl, telefoon (06) 8388 9595
Karijn Sieben, k.sieben@humanitas.nl , telefoon (06) 3513 0445

NB Match & Connect wordt mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van het Oranjefonds, het Noaberfonds en de gemeente Deventer.