Aanmelden als...

Ontdek hoe waardevol het is om samen met vrienden, collega’s of je gezin een ander te ontmoeten en te helpen.

aanmelden ALS GROEP

Wil je je tijd en talent graag zinvol inzetten? We hebben verschillende mogelijkheden voor je.

aanmelden ALS Individu

Word Donateur

Het werk van Present groeit! Vind jij het ook belangrijk dat steeds meer mensen in Leeuwarden het vanzelfsprekend vinden naar elkaar om te zien? Neem dan een aandeel in Present.

Steun ons als Fannoot

Tijd voor Tuinklussen

Stichting Present Leeuwarden. heeft 7 nieuwe foto's toegevoegd.
Stichting Present Leeuwarden.

De laatste jaren stimuleert Aegon z'n personeel 1 dag in het jaar om kennis te maken met je vrijwillig inzetten voor een ander. Dit keer viel het op vrijdag 21 april. Één van de vele projecten waar ze zich voor in gingen zetten, mochten wij bemiddelen.

Een groep van 6 mensen wilde hun tijd geven om met oudere van rolstoel afhankelijke medemensen naar de markt te gaan en een heerlijke bak koffie te drinken. Een verrassend hoogtepunt werd een bezoek aan de Achmeatoren die dankzij bemiddeling van één van de vrijwilligers open ging voor deze mensen.
Het geheugen van deze mensen is niet zo heel sterk voor wat betreft het heden, maar wel het verleden. De meesten vonden het prachtig om zo op hoogte over hun stad te kunnen blikken.
Één van de bewoners vond vanaf het begin dat ze de deur uit ging het uitje niet leuk en dat keerde helaas niet om. Daar hoopten de begeleiders wel op, maar op een gegeven moment werd de knoop doorgehakt dat zij eerder naar huis zou gaan. Wat dan een moeilijke is dat je haar ook dat niet duidelijk maken kan, en je haar dus niet uit haar boosheid trekken kan. Een leerzame les over omgaan met dementie.

Na afloop nog even met de vrijwilligers terug gekeken en zij hadden de morgen als waardevol beleefd. De inzet, het plezier met elkaar, en leerzaam als het gaat om de dementerende mens. Van de begeleider van de bewoners begrepen we dat 90+ een zeer gangbare leeftijd is onder hen. Voorlopig zijn deze vrijwilligers daar nog lang niet aan toe😉.

3 weeks ago

De laatste jaren stimuleert Aegon zn personeel 1 dag in het jaar om kennis te maken met je vrijwillig inzetten voor een ander. Dit keer viel het op vrijdag 21 april. Één van de vele projecten waar ze zich voor in gingen zetten, mochten wij bemiddelen.

Stichting Present Leeuwarden. heeft 3 nieuwe foto's toegevoegd.
Stichting Present Leeuwarden.

Een enthousiaste oudere groep ontmoette ik op een morgen begin april in de buurt van één van de groepshuizen van Talant. Zij waren op zoek naar de goede woning, en ik was op zoek naar hen. Het einddoel van de morgen veranderde tijdens een overleg met de hulpverlener... erg gaaf om te zien hoe een groep zich dienstbaar opstelt. In plaats van een pittige wandeling naar de kinderboerderij werd het de rommelmarkt dichterbij huis. Wat telt is dat bewoners en de mensen van de groep genoten van het samen optrekken.

Communiceren kun je op veel manieren doen, en dat merkte je bij deze groep die met gesproken taal niet erg veel kan. Iemand wilde de kamer laten zien en de groepsleider haakte daar vlot op in. Toen hij een paar tellen in zijn kamer was, was de bewoner tevreden en keerde naar de groep koffiedrinkers terug. Ze hebben samen een enorm goede tijd gehad.

Bij de terugkoppeling hoorden ze van de hulpverlener dat er erg veel behoefte is aan dit soort initiatieven. Dit mag je als een uitdaging zien om je samen met een groepje aan te melden voor een dergelijke activiteit.

3 weeks ago

Comment on Facebook

Jelmer, Eva,Sytse,Willem-Jan,Sandra,Manuel,Egberdina??

+ View previous comments

Stichting Present Leeuwarden. heeft 4 nieuwe foto's toegevoegd.
Stichting Present Leeuwarden.

Bij Present worden we blij van het enthousiasme van anderen! Mensen die hun vrije tijd geven om een ander die ze niet kennen te helpen. Zo ook de vriendengroep uit Emmeloord.
Samen een gezellig weekendje weg in Friesland! Naast al die gezelligheid wilden ze ook graag iets 'nuttigs' doen voor iemand. Om die reden werd St. Present benaderd.
Een pittige verhuisklus pakten ze met elkaar op. Veel handen maakten ook dit keer het werk licht. Het lukte in een middag om de spullen in te pakken en te verhuizen. Meneer kon zo een nieuwe start maken in zijn nieuwe woning en is ontzettend geholpen en dankbaar voor de hulp. Daar worden we bij Present weer enthousiast van...

1 month ago

Samen een gezellig weekendje weg in Friesland! Naast al die gezelligheid wilden ze ook graag iets nuttigs doen voor iemand. Om die reden werd St. Present benaderd.

www.npo.nl/roderick-zoekt-licht/11-04-2017/KN_1689457

Present Leeuwarden in het KRO programma Roderick zoekt licht

The Passion in Leeuwarden - Roderick Zoekt Licht
Syb van der Ploeg laat Roderick de mooiste locaties van The Passion zien en ontdekt waar vrijwilligers 'handen en voeten' van Jezus zijn.

1 month ago

Vrijwilliger "“Onze tijd was goed besteed. We hebben letterliJk en figuurliJk ruimte in iemands leven mogen creëren!”"