Acties

Boekbezoek

Stichting Present Alkmaar en Bibliotheek Kennemerwaard bundelen hun krachten voor het project Boekbezoek.

Al sinds oudsher vertellen we aan elkaar verhalen. Verhalen vertellen verbindt! Een prachtig middel om in te zetten voor Alkmaarders onder ons die er alleen voor staan.

Via het project Boekbezoek, een initiatief van Stichting Present Alkmaar en Bibliotheek Kennemerwaard, bezoeken vrijwilligers zes weken lang Alkmaarders met een beperkt sociaal netwerk die niet (meer) de middelen hebben om naar buiten te gaan en/of activiteiten bij te wonen. De bewoners worden aanvankelijk aangemeld via hulpverleners. De vrijwilligers en de ontvanger zoeken samen een boek uit en de vrijwilliger leest het verhaal bij de ontvanger thuis voor. Ze drinken samen nog gezellig een kopje koffie of thee na het voorlezen. Er ontstaan ontmoetingen en wie weet neemt de ontvanger na het traject de stap om (hetzij samen of alleen) activiteiten in de omgeving te bezoeken en contact te zoeken met anderen.

Uiteindelijk hopen Stichting Present Alkmaar en Bibliotheek Kennemerwaard zo door middel van verhalen, voorlezen en het mogelijk maken van ontmoetingen kwetsbare Alkmaarders te ondersteunen en voor alle deelnemers (ontvangers en vrijwilligers) om hun werelden rijker te maken. Na het traject is er nog de mogelijkheid om eventueel de bezoeken zelfstandig door te zetten, als beiden partijen hier de wens voor hebben, of om lid te worden van de dienst ‘Boek aan Huis’ van Bibliotheek Kennemerwaard.

Wilt u meer weten over dit project? Klik op één van de linkjes hieronder of neem contact op met Amanda van Bibliotheek Kennemerwaard (a.wolters@bknw.nl). Je kunt ook contact opnemen met Claudia of Sanne van Stichting Present Alkmaar (projecten@presentalkmaar.nl).