Dit is hét moment om je in te zetten voor een ander

4 november 2020

Het kabinet heeft gisteren bekend gemaakt dat we voorlopig nog in een gedeeltelijke lockdown blijven. Ook heeft het kabinet gevraagd om nu extra naar elkaar om te zien en aandacht besteed aan zij die nu leven in eenzaamheid.

Veel mensen zitten nu thuis en hebben niets tot weinig om handen. In de meeste gevallen betekend het nét nog iets meer Netflix of die oude hobby oppakken. Sommige mensen ervaren deze tijd als een tijd waarin minder druk is, er hoeft minder. Maar stel je eens voor dat juist je thuis niet af is; Er moet nog geverfd worden, laminaat gelegd worden of een kast gemonteerd. Dan is dit het ideale moment om die klussen aan te pakken, zou je zeggen. Wij van Stichting Present Den Haag, weten als geen ander dat het niet voor iedereen zo makkelijk is. Wij kunnen ons goed voorstellen dat als je uit een moeilijk dal komt en je net een nieuwe woning hebt, dat er nog weinig energie over is om ook nog eens je huis op te knappen. Zeker als je alleen bent en daarnaast ook nog de zorg voor je kinderen hebt en misschien wel schulden. Dit is zomaar een voorbeeld. Onze database staat vol met diverse hulpvragen die elk op hun eigen manier uniek zijn, omdat er achter deze hulpvragen een verhaal schuil gaat. Eén ding hebben de meeste hulpvragen gemeen; voor de hulpontvangers (zoals wij ze noemen) zijn de hulpvragen allemaal even urgent. Ook voor de hulpverleners die de hulpvragen indienen zijn deze hulpvragen urgent, omdat de begeleiding vaak niet verder komt. De doelgroepen zijn divers: van statushouders tot (ex-)dak- en thuislozen en van slachtoffers van geweld tot gehandicapten.

Dit verhaal vertellen wij normaal gesproken aan onze vrijwilligersgroepen, bijvoorbeeld bedrijven die vrijwilligerswerk willen doen tijdens een teamuitje. Dat is sinds maart jl. wel veranderd. De hulpvragen zijn bij ons binnen blijven komen, maar de groepen niet. Onze missie is om zoveel mogelijk mensen bekend te maken met vrijwilligerswerk. Helaas moeten wij op dit moment steeds meer hulpvragen in de wacht zetten. Vandaar deze oproep:

Heb jij samen met je huisgenoot ergens een gaatje in je agenda en steken jullie graag de handen uit de mouwen voor een stadsgenoot? Meld je als duo aan bij Stichting Present Den Haag via deze link. Een projectmedewerker zal aan de slag gaan om de juiste match te vinden. Tijdens een project van ongeveer 2 uur kunnen jullie het verschil maken in iemands leven. Voorbeelden van klussen waar jullie mee kunnen helpen zijn: schilderen, behangen, laminaat leggen, meubels monteren en schoonmaken. En kunnen jullie nu nog niet, maar wel volgend jaar? Geen probleem, meld je gerust alvast aan zodat we de hulpontvangers alvast perspectief kunnen bieden.

Wij regelen samen met de hulpverlener dat de materialen aanwezig zijn. Wel kan het zijn dat we je vragen om je eigen gereedschap mee te nemen, omdat we door de huidige omstandigheden minder mogelijkheden hebben om dit te faciliteren. Normaal gesproken nemen we 6 weken de tijd om een project goed voor te bereiden, maar doordat de vrijwilligers momenteel minder ver vooruit kunnen plannen, zijn we genoodzaakt om in een korter tijdsbestek een project te organiseren. Uiteraard gaan wij wel voor corona-proof! Wij hebben meer dan 200 van dit soort praktische hulpvragen en we willen in deze tijd zoveel mogelijk mensen een duwtje in de rug geven. Helpen jullie mee?

Voel jij je geroepen? Meld je aan! Ook nu…Misschien wel juist nu. Voor Hagenaars, door Hagenaars.