Groepenbegeleider: de gouden schakel

27 april 2019

Groepenbegeleider bij Present – de gouden schakel

Door de groei van het aantal projecten is Present Den Haag op zoek naar nog meer groepenbegeleiders: de gouden schakel. Als groepenbegeleider bepaal jij zelf welke projecten je wilt begeleiden.

Met wie?

Maandelijks trekken Present vrijwilligersgroepen erop uit. Het zijn groepen uit diverse organisaties en bedrijven, dé helpende handen die kwetsbare inwoners van Den Haag graag vooruit helpen. Met elkaar aan de slag bij mensen thuis, woonvoorzieningen of gewoon een plek waar iemand even helemaal tot rust mag komen, samen met jou als groepenbegeleider. Van een heerlijke wandeling met ouderen in een rolstoel, samen een woonkamer schilderen of onkruid wieden omdat een tuin lang niet bijgehouden is. De hulpvragen lopen behoorlijk uiteen.

Waarom?

Wel hebben alle projecten hetzelfde doel: doen, ontmoeten, oprechte betrokkenheid, je waardevol voelen. De ‘klus’ klaren biedt zowel de hulpontvanger als de vrijwilliger een waardevolle ervaring.

Jouw rol als gouden schakel

De groepenbegeleider van Present speelt in dit proces een essentiële rol. Mensen uit diverse lagen van onze samenleving met elkaar verbinden, het begeleiden van de klus en zorgen voor een prettige afronding van het project. De groepenbegeleider kiest zelf de projecten uit die hij of zij wil begeleiden. Zo behoud jij de oprechte interesse waar iedere betrokkene blij van wordt. Verder is het ook aan jou als groepenbegeleider om te bepalen hoe vaak, op welke dagen en dagdelen je beschikbaar bent.

De projectmedewerkers op kantoor koppelen de beschikbare vrijwilligersgroepen aan projecten. De groepenbegeleider gaat vervolgens op projectbezoek. Tijdens dit bezoek inventariseer je de hulpvraag. Wat moet er precies gedaan worden, welke materialen zijn er voor nodig, wat kun je binnen 2 tot 4 uur afronden, welke informatie heeft de vrijwilligersgroep vooraf nodig? Je koppelt dit terug naar kantoor. Op de dag van het project zelf ben jij daardoor goed op de hoogte van de wat, waar, wanneer en hoe. De begeleiding is niet enkel de klus klaren. Je faciliteert de ontmoeting tussen de vrijwilligers en de mensen die de hulp ontvangen. Jij bent de gouden schakel.

De Present Academy

Alle aspirant-groepenbegeleiders krijgen een gratis training aangeboden. Je hebt geen eerdere ervaringen of opleidingen nodig. Meld je aan als je een warm hart hebt voor kwetsbare mensen en ook geniet van het begeleiden van mensen.

Op de eerste trainingsbijeenkomst van de Present Academy leer je over Present als organisatie en hoe projecten tot stand komen. Na het volgen van de eerste training loop je mee met een Present vrijwilligersproject. Daarna begeleid je zelf een project. Op de tweede trainingsbijeenkomst ga je op basis van de praktijkervaringen dieper in op de praktijk en leerpunten. De tweede bijeenkomst is sterk gericht op het zelfstandig begeleiden van projecten. De dag wordt afgesloten met een certificaat.

Belangstelling?

Neem contact op met een van de Present projectcoördinatoren Shari (06-43844649) of Jan (06-43844648) voor meer informatie. Zij gaan graag met je in gesprek.