NL Doet: geslaagde projecten!

14-03-2018

Het waren twee drukke maar zeer geslaagde dagen tijdens NL Doet op 9 en 10 maart. Aan de grootste vrijwilligersactie van Nederland draagt Present uiteraard ook haar steentje bij. Hulde aan de inzet van alle vrijwilligers die dit mogelijk hebben gemaakt! NL Doet 2019 is op 8 en 9 maart, dan zijn we ook weer van de partij. Jij ook?

Een onbezorgde dag voor vluchtelingen in het AZC

Een van de mooiste ervaringen was tijdens de activiteitenmiddag bij het AZC in Rijswijk. Jongeren van de City Life Church (CLC) hadden een fantastisch programma in elkaar gedraaid voor de bewoners van het AZC. Om 13.00 uur was de aftrap, en een kwartier voor tijd stond al een grote groep kinderen te wachten.

De bewoners konden kiezen uit: het maken van een foto in de Photobooth, manicure, make-up aanbrengen, cupcakes versieren, fotolijstjes versieren en een hiphop dansles. Voor ieder was er wel iets wat in de smaak viel, het was dan ook een drukte van jewelste.

De jongeren van CLC gaven aan dat ze erg geraakt waren door de ervaring. Je hoort zoveel over vluchtelingen, maar nu konden ze zelf een mooie ervaring met ze delen. Wat de groep het meest is bijgebleven was een Syrische man, nog maar net herenigd met zijn 2 dochters, die alles kwijt is geraakt en erg emotioneel werd door de foto die gemaakt werd van hem en zijn dochters. Het enige tastbare wat hij nu heeft.

Clinic Tafeltennis

Leerlingen van ROC Mondriaan-Westland gaven vol enthousiasme een clinic tafeltennis aan bewoners met een Niet Aangeboren Hersenaandoening(NAH) bij WoonZorgcentra Haaglanden De Strijp.

Tuin opgefrist en zomerklaar

Tuin opknappen bij Middin

De tuin van Middin Participatiecentrum Guntersteinerweg kreeg een flinke opknapbeurt. Een groep vrijwilligers van alle leeftijden zorgde ervoor dat de tuin zomerklaar werd gemaakt, en de schutting van een nieuwe kleur werd voorzien.

Een groots project van A tot Z

Pels Rijcken gaf aan dat ze graag een volledig project van A tot Z willen doen. Daarvoor hadden wij wel een passende match. Een wooninstelling voor kwetsbare burgers kreeg een metamorfose!

• Een grote schoonmaak van de binnenruimte.
  • Het opfrissen van de buitenruimte.
  • Het opknappen van de tuin.
  • Een heerlijke maaltijd op tafel zetten en deze gezamenlijk opeten.

Ik moest me zo inhouden om de mensen van Pels Rijcken niet stuk voor stuk een zoen te geven. Wat hebben zij veel voor ons gedaan. En wat zijn we verwend! – hulpverlener van de woonvoorziening

Handen uit de mouwen bij de Voedselbank

Ook onze volksvertegenwoordigers zijn Present. ChristenUnie SGP Den Haag ging praktisch aan de slag bij de Voedselbank in Den Haag.

Ondertussen werden bij Stichting Philadelphia Zorg: Locatie Julianahof pannenkoeken gebakken voor de bewoners door de ChristenUnie SGP Leidschendam-Voorburg. Daarbij was ook Tweede Kamerlid Eppo Bruins van de partij. Wat een mooi voorbeeld van ontmoeting en verbinding door samen van een maaltijd te genieten.

Een huis opknappen

Een groep vrijwilligers van de Adventkerk Den Haag ging aan de slag om een huis op te knappen. De groep ervaart al gauw wat voor positieve impact een paar uur werk voor een ander heeft. NL Doet is na deze dagen weer voorbij, maar deze groep wil snel terugkomen om de klus te klaren. Wat zijn wij daar blij mee!