Nominatie Haagse Held 2018 voor Present vrijwilliger

16 november 2018
Present vrijwilligers in het zonnetje gezet

Present vrijwilliger Talya Grecu is genomineerd voor Haagse Held 2018 in de categorie Jeugd & Onderwijs. De verkiezing van de Haagse Held van het Jaar is een initiatief van de gemeente Den Haag, PEP en hotel ibis Den Haag City Centre en wordt dit jaar voor de vierde keer georganiseerd. De winnaars worden op 7 december (nationale vrijwilligersdag) bekendgemaakt tijdens het Haagse Helden gala.

Talya is student aan de Leiden University College (LUC) in Den Haag. LUC vrijwilligers zijn internationale jongeren die in de Haagse binnenstad studeren. Talya is helemaal thuis bij het werk van Present: een brug slaan tussen mensen die elkaar niet vanzelfsprekend tegenkomen. En is voor ons de drijvende kracht achter vrijwilligerswerk door studenten van deze opleiding. Met de nominatie worden alle Present vrijwilligers in het zonnetje gezet. En toont Den Haag zich de stad van ook Internationals.

Ontmoeting en verbinding zonder taalbarrière

Internationale studenten komen door Present klussen zoals schilderen of tuinieren bij Hagenaren thuis, in wezen bij kwetsbare inwoners van onze stad in huis. Via de vrijwilligersklus ontmoeten zij anderen die ze anders nauwelijks tegenkomen. Zo ging Talya medio november met zeven mede-studenten en een Present groepenbegeleider naar Middin Haagsche Bluf. Daar aten de studenten samen met de bewoners. Na het eten werden spelletjes gespeeld. Het bezoek werd afgerond met samen schilderen van de ontmoetingsruimte. Dit soort Present vrijwilligersprojecten ondernemen LUC studenten het hele jaar door en in wisselende samenstelling.

Stem Talya for Hero

Bij de nominatie van Talya wordt zij als volgt omschreven ‘Van haar jeugd in Bolivia, via haar middelbareschooltijd in Japan, tot haar tijd in Den Haag aan de Leiden University College: Talya Grecu verrijkt het leven van anderen graag met, in haar woorden, ‘small acts of kindness’. Ze spoort haar medestudenten aan om samen met haar de handen uit de mouwen te steken via Present Den Haag. Zo ontmoeten ze mensen, komen ze op plekken waar ze als ‘internationals’ anders nooit zouden komen, en leren ze het prachtige Den Haag nog beter kennen.’

Stem hier op Talya en zorg dat zij met de titel Haagse Held naar huis gaat. Stemmen kan tot 30 november 2018. Onder alle stemmers worden twee overnachtingen in een ibis hotel in de Benelux verloot.

(foto Den Haag Doet: wieden van een overwoekerde tuin in Spoorwijk door LUC vrijwilligersgroep)