Samen voor Rotterdam

Sociaal tuinieren

Met Sociaal Tuinieren vergroenen we samen met vrijwilligers de tuinen van Rotterdammers die dat zelf niet kunnen. Tegels en armoede eruit, biodiversiteit en gezondheidsrijkdom erin, om het maar heel eenvoudig te zeggen. Tegelijkertijd ontmoet je een andere Rotterdammer en helpen we zo mee aan een klimaatadaptief Rotterdam.

Ons doel is om elke Rotterdammer te laten genieten van een groene tuin. Wij richten ons op de tuinen van sociale huurwoningen waarvan bewoners zelf niet over middelen beschikken om aan de slag te gaan. Ons werkgebied strekt zich uit naar alle wijken van Rotterdam. In 2024 willen we 12-18 tuinen vergroenen.

We werken met tuinprofessionals die tuinen duurzaam vergroenen. Dat betekent dat er gestreefd wordt om meer biodiversiteit toe te voegen in een tuin. Het mag een plek kan zijn waar insecten, vogels, egels en andere dieren ook graag vertoeven. We kiezen voor de juiste planten om bijvoorbeeld een bloeiboog voor bestuivende insecten te creëren en uiteraard alles zonder gif.

Hoe kun je meedoen?

Je kunt op meerdere manieren meehelpen met Sociaal Tuinieren. Als individu of als groep, als bedrijf of gewoon met een eenmalige donatie.

Help een keer mee. Geef je op als individu om lekker een dag(deel) te tuinieren. Je maakt kennis met de bewoner(s) en medevrijwilligers. Onze tuinprofessionals zullen je ook tips en tricks over tuinieren geven. Je leert gelijk waarom het zo belangrijk is om tuinen te vergroenen.

Geef je op met een groep en pak een tuin aan. Samen met je vrienden of mede-studenten of collega’s. Dat is wel zo gezellig. Samen tuinieren, leren over vergroening en je helpt een bewoner aan een mooie groene tuin.

Tuinbuddy worden?

Nadat we een tuin hebben aangepakt heeft deze eens per twee maanden in de periode van vroege voorjaar tot late najaar een paar uurtjes onderhoud nodig. Voor elke opgeknapte tuin zoeken we een Tuinbuddy. Een Tuinbuddy is iemand die het leuk vindt om (ecologisch) te tuinieren en die sociale vaardigheden heeft. Want tuinieren doe je als het kan samen met de bewoner. Groene vingers hoef je niet per se te hebben. Onze tuinprofessionals leren je de kneepjes van het vak.

Dus in het kort:

• Jij gaat eens per twee maanden langs bij een tuin. Wij schatten in dat je met 2 uurtjes het meeste wel hebt gedaan. Tussen begin maart tot en eind oktober
  • Jij houdt ons op de hoogte hoe het gaat in de tuin
  • Jij betrekt de eigenaar van de tuin zo goed mogelijk bij het tuinieren
  • Je motiveert de tuineigenaar om mee te doen met landelijke acties zoals de nationale bijentelling en vogeltelling
  • Wij staan achter je en helpen je waar nodig
  • Onze duurzame tuinprofessionals leren je de kneepjes van het vak.

Het gaat om een vrijwilligersfunctie.

Tuinbuddy worden of wil je meer informatie? Mail naar info@presentrotterdam.nl

Steun ons met je bedrijf

Een leuker teamuitje bestaat er bijna niet. Pak samen met je team een tuin aan. Je sponsort een tuin met je bedrijf en maakt alles mogelijk. Wij garanderen dat je met een heel voldaan gevoel naar huis gaat. En je hebt nog van alles geleerd ook. Want naast dat je lekker aan de slag gaat in de tuin krijg je van onze tuinprofessional wat tips en tricks over tuinieren en leer je waarom het vergroenen van tuinen zo belangrijk is.

Steun ons periodiek! Je kunt Sociaal Tuinieren van Stichting Present Rotterdam jaarlijks financieel ondersteunen. Stichting Present heeft een ANBI status. Je maakt het mede mogelijk dat wij jaarlijks Rotterdammers helpen aan een groene tuin en Rotterdam aan meer biodiversiteit en klimaat adaptatie.

Mail ons met je vragen of geef je direct op: info@presentrotterdam.nl

Wil jij je inzetten voor een ander?

Graag vertellen we je meer over manieren waarop je kunt helpen. Meld je nu aan of laat ons contact met je opnemen als je eerst meer informatie wilt.