Informatie zomerpakketten 2024 voor samenstellers

Wat fijn dat je een zomerpakket wilt samenstellen!
Hieronder geven we vast wat praktische info en tips. Lees deze pagina vooral helemaal door voordat je het formulier invult.

Waarmee vul je een pakket?

• We communiceren naar hulpverleners dat de waarde van een pakket tussen de ca. €25 en €50,- ligt.
  • Jouw budget is leidend: we gaan uit van jouw aanbod bij het koppelen van samenstellers aan pakketontvangers.
  • Je krijgt informatie over het gezin dat je pakket gaat ontvangen (bijv. over hobby’s, gezinssamenstelling, enz.). Wellicht kun je op grond daarvan inspiratie opdoen voor de inhoud van je pakket.
  • Alcohol, tabakswaren of geld mogen niet in het pakket opgenomen worden; het is wel mogelijk tegoedbonnen, bijvoorbeeld voor een ijsje of een bezoek aan de dierentuin in het pakket te doen.
  • Een gezamenlijke belevenis (mits jullie én de ontvanger dat allebei leuk vinden), zoals samen naar de speeltuin, samen buitenspelletjes doen of samen picknicken is vaak leuker dan dure dingen. En alleen een pakket is ook prima, we gaan uit van jullie aanbod.

Tijdpad voor opgeven, samenstellen en langs brengen

• Opgeven kan tot en met 24 mei 2024 door invullen van het opgaveformulier. De link naar het formulier vind je onderaan deze pagina. Hierna sluit de inschrijving en gaan we jullie koppelen aan een gezin.
  • In de week van 3 – 7 juni informeren we je over de details en ontvang je alle informatie over hoe het verder gaat.
  • Het pakket kun je bezorgen vanaf het moment dat je deze informatie ontvangen hebt. Van tevoren bel je even met de ontvanger om een bezorgafspraak te maken.
  • Het pakket bezorg je uiterlijk in de week van 8 – 13 juli.

Persoonlijk langs brengen, waarom?
Misschien vraag je je af of het wel zo’n goed idee is om zelf je pakket langs te brengen. Het zou kunnen dat je dat ‘weldoenerig’ vindt overkomen. We hebben dit expliciet nagevraagd bij de ontvangende gezinnen en hun hulpverleners, en het blijkt zo niet ervaren te worden. Vaak vinden ze het al heel bijzonder dat mensen dit zomaar doen, dat ze doen wat ze beloven, dat ze de tijd nemen om langs te gaan en dat ze het gezin met respect behandelen.
Eén van de samenstellers gaf na afloop de volgende reactie: “Het gezin zat al met koffie op ons te wachten. Ze waren enorm verrast en heel dankbaar voor dit pakket. We waren stil van hun verhaal. We hadden veel respect voor de manier zoals ze met hun tegenslagen omgingen en alle energie gebruikten om er voor hun kinderen te zijn. Voor hen en voor ons was het een bijzondere morgen”.
Mocht dit je twijfel niet wegnemen, neem contact met ons op, dan kijken we wat mogelijk is.

Naar wie gaan de zomerpakketten? Informatie over de doelgroep
Present werkt in alle gevallen samen met hulpverleners van maatschappelijke organisaties die kunnen inschatten bij welke gezinnen een zomerpakket een welkome aanvulling is. Bij deze gezinnen speelt er vaak meer dan dat er weinig geld is, er is vaak ook sprake van gezondheidsproblemen en/of sociale problematiek.
De hulpverlener zorgt ervoor dat het contact voor jullie goed verloopt, maar het is voor jullie als samenstellers goed je er van tevoren bewust van te zijn dat je soms in aanraking kunt komen met moeilijke situaties en dat de reactie van het gezin soms anders is dan hiervoor beschreven. Dat neemt niet weg dat ook op deze plekken een pakket heel erg welkom is

Hopelijk hebben we je met bovenstaande voldoende informatie gegeven! Wil jij als individu of als groep meedoen met onze actie? Vul dan het aanmeldformulier in. Dat bereik je door op deze te klikken: AANMELDFORMULIER SAMENSTELLERS.

Misschien heb je geen tijd of inspiratie om een zomerpakket te maken maar wil je wel bijdragen aan deze actie? Je kunt via ons donatieformulier een gift overmaken. Wij zorgen er dan voor dat er een pakket gemaakt wordt. Klik hier om in het formulier te komen: DONATIEFORMULIER.

Nog vragen?
Mocht je nog vragen hebben, neem dan contact op met een van de coördinatoren van Present Smallingerland:
Corrie van Dijk: 06-15596271
Martine Louwerse: 06-23608633.

We zijn telefonisch het beste te bereiken op dinsdag, woensdag en donderdag. Een mailtje naar info@presentsmallingerland.nl sturen kan natuurlijk altijd!