Ik ben omdat wij zijn

23 december 2016

Present Apeldoorn werkt samen met ROC Aventus

Woensdag 14 december

Vandaag is de ‘Dag van de ontmoeting’ georganiseerd door studenten van Aventus (MBO-opleidingen) voor de leerlingen van ‘Onze Wereld’, een school voor alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV’ers). Deze jongeren zijn gevlucht uit landen zoals Eritrea, Syrië en Afghanistan en wonen hier nog niet zo lang. Zonder hun ouders, zussen en broers. Alles wat vertrouwd was hebben zij achter zich moeten laten.

Ik open de deur van de collegezaal en kijk blij verrast de zaal in. Een prachtige opkomst, zo’n 80 leerlingen, hun leraren en Frank van Lier, de directeur, zitten in de schoolbanken. Marcella Huiskens, de docente van Aventus heet de groep welkom en vertelt wat er die middag te doen is; “Samen, ontmoeten, contact maken en onderhouden: zomaar wat kernwoorden van deze middag”.

Wat geeft jouw leven kleur?

De leerlingen van Onze Wereld worden verdeeld in groepen en gekoppeld aan Aventus-studenten. Aan de hand van kaarten met mooie teksten en plaatjes gaan ze met elkaar in gesprek.  Een van de studenten vertelt: “Dat was best lastig, de leerlingen van ‘Onze Wereld’ spreken amper Nederlands. Maar met gebaren, plaatjes aanwijzen, half Nederlands, half Engels kom je er uiteindelijk wel.”

dag-van-de-ontmoeting-foto-2Bruggen bouwen

In september benaderde Aventus Present Apeldoorn, of wij iets konden beteken voor het vernieuwde onderwijsconcept Dienstverlening niveau 2. De studenten voeren gedurende drie lesperiodes projecten uit die aangeleverd worden door (non-) profitorganisaties. Deze projecten gaan de studenten zelfstandig van A tot Z organiseren. Een leuke en interessante vraag voor ons team in Apeldoorn. Vrijwel direct kwam het idee op om de contacten aan te boren met organisaties die zich bekommeren om vluchtelingenjongeren. Deze jongeren willen zo graag in contact komen met andere Apeldoorners en vooral graag met leeftijdsgenoten. Maar het in contact komen met anderen is voor hen niet makkelijk. Zij wonen in groepen samen en gaan iedere dag in groepen naar ‘Onze Wereld’, een school die alleen voor hen bestemd is. Een brug slaan tussen de groep Aventus- studenten en de groep alleenstaande vluchtelingenjongeren zou dan ook zeer waardevol kunnen zijn.

Ontmoeten in spel, sport en creatie

Na de speeddates splitsen de groepen zich die woensdagmiddag op. In verschillende lokalen en ruimten van het Aventus zijn er workshops in het kader van ‘Ontmoeten’. Er worden wigwams gebouw en versierd en men ontmoet elkaar in het doen van een bordspelletje, partijtje voetbal en kickboksen. De gezichtsuitdrukkingen spreken boekdelen. Soms nadenkend. Een tikkeltje verlegen. Met enige afstand. En veelal stralend. Er wordt gelachen en er worden contacten uitgewisseld.

Een mooi resultaat voor die dag maar daar blijft het niet bij. De ‘Dag van de ontmoeting’ krijgt een vervolg. Van januari tot april worden er nieuwe activiteiten voor en met de leerlingen van ‘Onze Wereld’ gedaan. Mooi zou zijn als er blijvende contacten en misschien wel vriendschappen uit ontstaan.

Natalie Spaans