Present in Hour of Power

februari 22, 2024

Zondag 25 februari zijn Johannes de Vries, directeur Stichting Present, en Mariam Atya, projectcoördinator Stichting Present Den Haag, te gast in Hour of Power.

Jan van den Bosch praat met hen over wat hen beweegt om zich in te zetten voor de naaste en hoe Present een steeds bredere groep mensen weet te mobiliseren die zich inzet voor een ander. Johannes de Vries: “Present komt op die plekken waar de meest kwetsbare mensen leven. Naar hen omzien is een voorbeeld van barmhartigheid, zoals Jezus dat ook liet zien. Hij ging naar de randen van de samenleving, waar niemand wilde komen. In deze tijd zeggen we: waar je niet hoeft te komen, je zit in je eigen bubbel. Present doorbreekt bubbels, sociale scheidslijnen, we breken muren af, we bouwen mensen op.

Of we wereldverbeteraars zijn? Ik denk dat er heel veel mensen bij Present betrokken zijn die de motivatie hebben om die dag iets moois te doen, iets goeds, het een klein beetje beter te maken.”

Het samenspel is hierin belangrijk. “Waar dat kan, proberen we de hulpontvanger een rol te geven in het project. Er zit een bepaalde gelijkwaardigheid in. De hulpontvanger is in ieder geval aanwezig. Het gaat om de ontmoeting, om het samen te doen.”

Mariam vertelt over haar bijzondere levensverhaal en hoe ze bij haar eerste Present-project haar smetvrees opzij moest zetten om iemands tuin op orde te brengen. Ze zag er erg tegenop, maar kon niet weigeren. “Als ik zeg dat ik net als Jezus wil zijn, dan moet ik dat gewoon doen.”

Kijk de uitzending terug via De dienst van 25 februari 2024 – Hour of Power