Present en vluchtelingen, een terugblik

14 maart 2016

De noodopvang aan de Voorwaarts is gesloten. Present kijkt terug op een succesvol halfjaar. Heel veel vrijwilligers hebben zich ingezet voor de vluchtelingen die in Apeldoorn verbleven.

Vrijwilligers hebben zich via Stichting Present op drie manieren ingezet, namelijk:

* Meedoen aan een Meet and Eat event

* Als groep een activiteit organiseren

* Taal- en cultuurlessen geven

Present heeft bemiddeld bij het doen van vrijwilligerswerk in groepen. Er zijn activiteiten georganiseerd door verschillende groepen; kerken, sportclubs, koren, verenigingen, bedrijven en individuen. Deze groepen zorgden ervoor dat de vluchtelingen allerlei dingen konden doen, denk hierbij aan: sportactiviteiten, muziek maken, een concert bijwonen, wandelen, samen eten, oudhollandse spelletjes doen  en creatieve workshops volgen.

De  Meet en Eat events hebben plaatsgevonden op 21 januari 2016 en 15 februari 2016. Tijdens deze events halen Apeldoornse gastgezinnen de vluchtelingen op bij de noodopvang om samen een maaltijd bij hen thuis te gebruiken.

Als laatste hebben de vrijwilligers zich ingezet voor taal- en cultuurlessen. Het doel was: kennis maken met Nederlandse cultuur, Nederlandse mensen en Nederlandse taal. De lessen werden gegeven in kleine groepjes door meer dan 100 vrijwilligers. De lessen zijn enthousiast ontvangen en er wordt veel geoefend met het lesmateriaal, door in de bibliotheek te leren en door het gebruik van apps.

Apeldoorn heeft zich als participatiemaatschappij leren kennen. Alle bezigheden voor de vluchtelingen werden positief ervaren en er ontstond veel enthousiasme, ook bij de vrijwilligers. Door de contacten via activiteiten, meet and eat en de lessen zijn netwerken gebouwd die onmisbaar zijn voor de integratie van deze ontheemde mensen die inmiddels voor het grootste deel statushouder zijn geworden. Het resultaat van de taallessen was, hoe basic die taallessen ook waren, verbluffend. Helaas moesten alle vluchtelingen worden overgeplaatst naar andere steden. Dit leverde frustratie op aan zowel de kant van vluchtelingen als aan de kant van Apeldoorners die zagen wat de overplaatsing met ‘hun’ vluchtelingen deed.

In juni wordt een nieuwe noodopvang geopend aan de Christiaan Geurts weg. Op dit moment is men bezig het oude kantoor van het UWV geschikt te maken voor dit doel. Present wil in de nieuwe noodopvang graag opnieuw de coördinerende rol op zich nemen maar kan dat niet zonder de inzet van taalvrijwilligers, gezinnen die meedoen met de meet and eat, groepen die activiteiten organiseren die vluchtelingen iets te doen geven zodat ze iets anders kunnen doen dan zich zorgen maken over de procedure en het thuisfront.

Mensen die zich willen opgeven voor taalles aan vluchtelingen in de noodopvang kunnen dat nu alvast doen via deze  link

Houd onze website en onze Facebookpagina in de gaten voor meer informatie. We zijn van plan om in de aanloop van de nieuwe noodopvang een informatie bijeenkomst te organiseren voor vrijwilligers die iets willen betekenen voor deze vluchtelingen die nog geen status hebben.

-foto: R.Rump-