Verhalen

Echt even tijd voor haar

Janet en haar man over hun Homiesmatch:

“Onlangs zijn we gestart met het Homies project van Stichting Present, en ik kan niet genoeg benadrukken hoe waardevol en verrijkend dit project is.

Onze motivatie om deel te nemen aan dit project komt voort uit de overtuiging dat we de wereld een beetje mooier kunnen maken door liefde, tijd en aandacht te delen. In een wereld die soms individualistisch en vluchtig lijkt, geloven wij als gezin sterk in het belang van om je heen kijken en je afvragen: wie en wat zie ik in mijn omgeving? En kan ik ergens helpen?

Homies kwam op ons pad en bood de perfecte gelegenheid om iets terug doen voor een ander in de praktijk te brengen. Het concept is simpel maar krachtig: je wordt gekoppeld aan een gezin of kind dat wat extra hulp kan gebruiken. Met ons gezin waren we vastbesloten om onze ruimte en aandacht te delen, en waarom niet voor iemand die het echt nodig heeft?

Gemiddeld twee keer per maand trekken we op met een meisje van 11 jaar oud. Van thuis spelletjes spelen tot het ontdekken van leuke plekjes tijdens uitjes (denk aan een dagje Amsterdam of een klimbos), en zelfs ondersteuning bieden bij praktische zaken zoals de keuze voor de middelbare school. We kunnen meedenken en onze ervaringen delen over verschillende scholen, wat vanuit huis minder bekend kan zijn.

Natuurlijk gaat dit niet in een keer van een leien dakje. Je moet elkaar leren kennen, investeren en geduld hebben. Het is dan wel hartverwarmend om te ervaren hoe geleidelijk een band ontstaat. Meer openheid en vertrouwen groeien bij dit meisje, en we hebben het voorrecht om haar iets te bieden op het gebied van ervaringen, rust en plezier. Rondom haar thuissituatie is veel hulpverlening en aandacht. Maar op deze manier is er ook echt even tijd voor haar.

En dat allemaal door slechts een paar keer per maand tijd vrij te maken. Het Homies project heeft ons laten zien dat kleine gebaren van liefde en aandacht een groot verschil kunnen maken in iemands leven. Laten we samen streven naar een wereld waarin we allemaal een beetje meer Homies kunnen zijn.”