Verhalen

MAGISCH! – Hoe het huis van Paul werd omgetoverd

Dit verhaal gaat over Paul, een man die sinds zijn elfde drinkt, niet kan lezen en schrijven en fysieke klachten heeft door onder andere diabetes en COPD. Maar het gaat ook over Karin, de hulpverlener die Paul wekelijks bezoekt om hem te ondersteunen bij de dingen waar hij tegenaan loopt. Neem een kijkje in hun wereld en beleef wat er gebeurt als een groep vrijwilligers langskomt.

Bezoek en rommel
Elke keer dat Karin Paul bezoekt, is het een verrassing wie en wat ze aantreft. Meestal heeft Paul bezoek dat is blijven plakken na een avondje bier drinken in zijn woning. In het eenkamerappartement staat een bed en twee banken. Alle drie zijn bij binnenkomst vaak in gebruik of in gebruik geweest. Het huis staat gewoonlijk blauw van de sigarettenrook en het ligt er vol rommel, het is vies. Overal liggen peuken, lege blikjes, spullen, dekbedden, en vuile was. De keuken staat vol vieze vaat en de badkamer met toilet is ronduit goor.

Van schoon naar vies
Paul heeft vroeger altijd in woonwagens gewoond. Hij groeide ermee op als kind en woonde later met zijn vrouw en dochter in een woonwagen. Paul dronk altijd al te veel, maar na de scheiding is hij daardoor in problemen gekomen en uiteindelijk zelfs dakloos geworden. Via hulpverlening kwam hij in deze woning terecht. Vanuit de woonwagens is Paul gewend dat alles er altijd spic en span uitziet. Hij heeft veel last van de rommel en viezigheid die er nu in zijn huis is, maar door zijn fysieke en mentale problemen lukt het hem gewoon niet om het netjes te krijgen. En het dagelijks bezoek laat zijn huis altijd voller en smeriger achter dan voordat ze langskwamen.

Het is voor Karin een té grote klus om zelf aan te pakken, daarom meldt zij de hulpvraag aan bij Stichting Present. Paul vindt het allemaal best. ‘Alles beter dan dit!’, zegt hij. Als een groep zich aanmeldt die wil helpen opruimen en schoonmaken wordt er een klusdag voorbereid.

Op de dag dat de vrijwilligers langskomen is Paul heel erg nerveus. Hij was al vroeg wakker en is al gedoucht en aangekleed als Karin (voor de zekerheid een half uurtje eerder) aankomt.
De vrijwilligersgroep bestaat uit wel zes personen, het past niet eens in zijn huis. Vanaf dat moment gebeurt er eigenlijk iets MAGISCH! Eén van de mannen pakt een vuilniszak en haalt alle was van de vloer en uit de kasten. Hij vertrekt richting de wasserij met drie volle vuilniszakken. Twee andere mannen installeren buiten een wasstraatje: Alle vuile pannen en borden worden in een teil schoongemaakt. Ook de magnetron krijgt een make-over. Een ander offert zich op voor de badkamer en gaat met chloor, borstels en schoonmaakmiddel aan de slag. In de woonkamer gaat Karin met de enige vrouw uit het gezelschap aan het werk met alle papieren en de overvolle salontafel, terwijl de laatste man de vensterbank aanpakt en in de weer gaat met de stofzuiger.

Paul zit in eerste instantie wat lamgeslagen op de bank. Er gebeurt ineens zoveel tegelijk. Karin houdt contact met hem en stelt hem op zijn gemak. Het is fijn voor Paul dat zij erbij is. Hij begint wat grapjes te maken en er ontstaat leuk contact met de vrijwilligers. Zij hebben het met elkaar ook gezellig, ze hebben koffie en lekkers meegenomen en maken onderling lol tijdens het werk. Na verloop van tijd gaat Paul meehelpen. Hij brengt zelf met zijn ROVA-pas de gevulde vuilniszakken weg naar de container verderop.

Magisch! Want in slechts vier uur tijd is de kamer van Paul, inclusief keuken en badkamer, helemaal schoon en opgeruimd. Al zijn servies is schoon en zijn kleding ligt fris gewassen en opgevouwen in de kast als de vrijwilligers naar huis gaan. Paul is helemaal op, maar hij is zo ontzettend blij met het resultaat!

Niet meer terug
Karin bezoekt Paul nog steeds wekelijks. Het is geweldig om te zien hoe hij van deze actie is opgeknapt. Het feit dat mensen naar hem hebben omgekeken en hem wilden helpen heeft hem echt geraakt. Ook heeft het heel positief bijgedragen aan zijn vertrouwen in de hulp die hij krijgt van Karin. Omdat alle groezelige dekbedden zijn weggegooid en omdat hij zuinig is op zijn schone huis, laat Paul nu minder gasten binnen. Hij stuurt ze weg, omdat hij nu weet dat hij niet meer terug wil naar zijn oude situatie. Elke week als Karin komt ziet ze dat hij zijn afwas (wat nu steeds maar een klein beetje is) regelmatig zelf heeft gedaan. En anders doen ze het even samen. Dan is het maar een halfuurtje werk en daarna is het weer klaar.

Het was voor Karin superleuk om samen te werken met een groep vrijwilligers die er een gezellige middag van maakt, en intussen megaveel oplost door gezamenlijk de schouders eronder te zetten. In haar eentje had ze dat nooit voor elkaar gekregen. Nu komt zij wekelijks bij een veel meer ontspannen Paul op bezoek, waardoor er bij hem ruimte is voor nieuwe ontwikkelingen. Dat is waar je het voor doet!