Verhalen

Samen klussen, van elkaar leren én oliebollen proeven!

Onze flexgroep bestaat uit zo’n 20 vrijwilligers die graag de handen uit de mouwen willen steken op het moment dat het hen uitkomt. Als er een hulpaanvraag binnenkomt die op zeer korte termijn is of juist heel complex dan delen we deze in de groepsapp. Ieder kan voor zichzelf beslissen of hij/ zij tijd en zin heeft in het betreffende project.

De ene keer pakt de flexgroep met elkaar een volledig overwoekerde tuin aan, het volgende moment wordt er een alleenstaande moeder geholpen met verhuizen, of wordt er bij iemand een vloer gelegd en/ of de wanden geschilderd.

Afgelopen halfjaar heeft onze flexgroep versterking gekregen van maar liefst 5 bewoners van het AZC. Een van deze mensen is Faraz uit Iran. Hij woont sinds kort in Nederland, op de noodopvang van de Plotterweg. Via iemand uit zijn kerk werd hij op Stichting Present gewezen. Na een kennismaking bij ons op kantoor ging hij als snel aan de slag. Inmiddels heeft hij diverse klussen achter de rug. Voor Faraz is het heel gewoon om vrijwilligerswerk te doen. ‘Als je een ander kunt helpen waarom zou je dat niet doen?’ En voorkeur voor een bepaalde klus? ‘Nee hoor! Present mag me overal voor vragen! Ik vind het leuk om contact te hebben met Nederlanders en samen te werken met hen’. Ook de leden van de flexgroep vinden het erg leuk dat hun groep zich uitbreidt met inwoners van het AZC. Arno van Dam: ‘Extra handjes zijn altijd welkom en het is leuk om kennis te delen. Bijv. hoe je een laminaatvloer legt. En soms leren we ook over elkaars cultuur! Na een klus bleek dat de mannen uit het AZC nog nooit een oliebol hadden gegeten. Dus hebben we lekkere oliebollen gehaald en die met elkaar geproefd. Ze vonden het heel lekker! Mooie afsluiting van ons project”