Prokkelstage dagen groot succes!

11 juni 2014

Barendrecht “prokkelde” op 3 t/m 6 juni. Mensen met een verstandelijke beperking gingen aan de slag bij de gemeente en in het bedrijfsleven

Jaarlijks vinden op meerdere dagen in juni overal in het land activiteiten plaats waarbij mensen met en zonder verstandelijke beperking elkaar ontmoeten. Deze activiteiten heten Prokkels, synoniem voor ‘prikkelende ontmoetingen’. Prokkels dragen bij aan de integratie en participatie van mensen met een verstandelijke beperking in de samenleving.

Na het succes van vorige jaren organiseerden Present Barendrecht en Humanitas voor de 4e keer deze prokkelstages. Om het draagvlak nog verder te vergroten deed dit jaar ook Stichting IJsselmonde-Oost mee. En zo ging dit jaar het recordaantal van zo’n 60 cliënten aan de slag op bijna 40 verschillende plaatsen! Een beetje nerveus waren de meesten wel. Maar nadat de eerste kennismaking in de stagebedrijven had plaatsgevonden, was het ijs snel gebroken. Zo ging Anouk prokkelen bij de Burgemeester. Zij had deze stage gekozen omdat zij zelf ook heel graag Burgemeester zou willen zijn. Na afloop van haar stage was zij nog veel zekerder van haar zaak. Fiona zegt over haar stage bij de Makro: “We hebben een rondleiding door de winkel gehad en we hebben gezien dat ze echt van alles verkopen. Ook mochten we in de grote koelcel waar het vlees ligt, dat was heel koud. Ook mochten we kijken op de plek waar de vissen en kreeften verkocht werden. Er waren vissen die ik nog nooit gegeten heb. Ik was blij dat de scharen van de kreeften vastgebonden waren. Ik zou er graag vaker willen werken. Ik vond het namelijk heel leuk, ik geef de Makro een 10!”

Maar niet alleen de stagiairs vonden het leuk om te prokkelen. Illustratief voorbeeld daarvan is het feit dat de medewerkers van Hotel van der Valk Ridderkerk het zo leuk vonden dat er mensen kwamen prokkelen dat er vooraf om geloot moest worden wie de begeleiding op zich mocht nemen! Ook bij IKEA Barendrecht en bij Synorga Groep werd een uitgebreid programma op diverse afdelingen aan de stagiairs geboden.

Het ontvangen van Prokkelstagiairs blijkt voor bedrijven een relatief eenvoudige, leuke en laagdrempelige manier om invulling te geven aan het beleid van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Bij VHB Electro en Aannemingsbedrijf van der Wel gaven de stagebieders aan: “Wat een goede en laagdrempelige manier om elkaar beter te leren kennen. Ik stond versteld van de gerichte vragen die mijn stagiair allemaal stelde. Het was voor mij een eye-opener om te zien wat de cliënten eigenlijk allemaal kunnen

Stichting Present Barendrecht en Humanitas DMH zijn blij met deze positieve berichten. De organisatoren merken dat de Prokkels inmiddels bijna een traditie aan het worden zijn. In het verleden hebben de stages al eens geleid tot langduriger tewerkstelling binnen het reguliere bedrijfsleven. En zo snijdt het mes van deze originele actie aan heel veel kanten.

Humanitas DMH is een landelijke organisatie die bijdraagt aan een goed leven voor mensen met een beperking en aan een samenleving waarin een plek is voor iedereen en iedereen waardevol is. Stichting IJsselmonde-Oost ziet het als haar taak mensen met een verstandelijke beperking te ondersteunen in hun streven naar volledige deelname aan deze samenleving. Stichting Present Barendrecht slaat een brug tussen groepen mensen die bereid zijn om op vrijwillige basis tijd en talenten te geven en mensen en organisaties die daarmee gebaat zijn.