Sociaal tuinieren in Barendrecht

23 maart 2021

Barendrecht is sinds zaterdag een mooi initiatief rijker: sociaal tuinieren. Tien vrijwilligers knapten voortuinen op van kwetsbare bewoners en ouderen die graag een nette tuin wilden hebben maar het zelf niet konden realiseren. Voor de opzet van dit project hadden Stichting Present en Stichting Kleurrijk de handen ineengeslagen, en in overleg met wooncorporatie Patrimonium waren vijf voortuinen geselecteerd.

Zaterdagmorgen meldden de vrijwilligers zich bij Loods38waar ze door een medewerker van Patrimonium met koffie en gebak ontvangen werden. Nadat een vrijwilliger van Kleurrijk aan een vrijwilliger van Present gekoppeld was gingen ze samen op weg om een tuin op te knappen. Met behulp van een tuinplan en twee professionals kregen vijf tuinen een make-over. Ook wethouder Reshma Roopram liet haar sociale hart zien en bewees dat ze groene vingers heeft. Tussen de middag kwamen alle harde werkers terug naar Loods38 voor een afsluitende lunch in het zonnetje. Enthousiast werden ervaringen uitgewisseld en een paar koppels besloten ter plekke om samen de tuin van de hulpvrager te blijven onderhouden.

We bedanken tuindeskundige Suze Peters en onze lokale hovenier Irene Zegwaard voor het opstellen van de tuinplannen en de begeleiding van de vrijwilligers. Dankbaar zijn we voor alle planten die gedoneerd zijn door de Nederlandse Tuinenstichting. En last but not least bedanken we de gemeente Barendrecht voor de startsubsidie. Na de eerste projectmorgen kan geconcludeerd worden dat sociaal tuinieren niet alleen een nette buurt oplevert, maar ook duurzame relaties tussen verschillende groepen vrijwilligers en een aantal kwetsbare bewoners.