Verhalen

Present stimuleert ontmoeting tussen jongeren en ouderen

Stichting Present vindt het belangrijk om een brug te slaan tussen oudere en jongere generaties. Daarom nodigden we Valérie en Eline, twee leerlingen van de Guido de Brès in Rotterdam, uit om tijdens hun maatschappelijke stage bij Stichting Present in gesprek te gaan met de familie Barendregt. Het echtpaar heeft de leerlingen vier keer heel hartelijk ontvangen.
Meneer en mevrouw zijn opgegroeid in Barendrecht en Rotterdam. Zij vertelden de leerlingen over hun leven en over hun woon- en werksituaties. Valérie en Eline leerden door hun verhalen allerlei historische woorden zoals ‘lavet’ en ontdekten dat het vroeger heel gewoon was om op zaterdagmorgen naar school te gaan. Vervolgens maakten ze, onder begeleiding van een volwassen vrijwilliger van Present, twee fietstochten om alle vroegere woonhuizen van de familie te fotograferen. Ook de kerken waar het echtpaar naar toe ging, zetten ze op de foto. Daarna maakten ze een mooi boekje van alle foto’s en overhandigden het boekje en een bos bloemen aan het echtpaar. Ontmoeting tussen jongeren en ouderen is belangrijk voor wederzijds begrip, maar ontstaat niet vanzelf. Een initiator, zoals een maatschappelijke stage bij Present, kan zulke waardevolle contacten tot stand brengen.